fredag 24 februari 2012

Grattis Victoria och Daniel!

Kronprinsessan, Prins Daniel och Prinsessan 
på väg hem till Haga slott från Karolinska sjukhuset:


Foto: Kungahuset.se


Jag är född och uppvuxen i Bremen och Lübeck på 1960- och 70-talet, med tysk far och svensk mor. Utlandssvenskar i förskingringen blir alltid extra patriotiska, hemma hade vi t.ex. ett stort inramat porträtt med kungaparet  på fönsterbrädan i köket. 
Jag har alltså fått rojalismen med modersmjölken.  
Detta var på den tiden då det inte fanns varken mobiltelefoner eller internet. Ville man höra något från Sverige rattade man in P1 på en knastrig långvågs- eller mellanvågssändare. 
Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, och sedermera Göteborgs-Posten låg i brevlådan alltid minst tre dagar efter att exemplaret lämnat tryckeriet i Göteborg.  
I Tyskland är kungaparet omåttligt populär, inte så konstig med tanke på att Drottningen har tysk bakgrund. Jag minns att vi såg Kungen och Silvias bröllop på tysk tv, och att Birgitta Sandstedt var bisittare i tv-studion.  
När kungaparet vid ett statsbesök besökte Lübeck, stod min mor i timmar och väntade med en svensk flagga i handen. Jag minns inte året, men jag hade redan flyttat till Sverige då. 
Dagens prinsessnedkomst rapporterades så klart i alla tyska media. 
Till och med seriösa SPIEGEL, som i regel inte ägnar sig åt kändisjournalistik, gjorde ett undantag idag.  
Så här rapporterar tyska public service kanalen ZDF från dagens prinsessfödsel.
Jag som naturaliserad svensk är mycket stolt över den svenska kungafamiljen. Man kan tycka vad man vill om  det demokratiska i att ärva ett ämbete, men monarkin handlar inte om det. 
Den handlar om tradition och kultur, om att representera Sverige. Den svenska monarkin är en av de få saker som gör Sverige unikt i världen. Var rädd om den! 
Vad vore till exempel en Nobelgala utan kungligheter? 
Jag har lagt märke till att den svenska kungafamiljen är mycket populär bland andra och tredje generationens svenskar. När Kungen och Drottningen besöker Hjällbo eller Hammarkullen blir de mottagna som rockstjärnor. 
Med födseln av en prinsessa har vi svenskar en lång period av drottningar framför oss. Jag ser med spänning fram emot vad det kommer att innebära. 

Här ett litet tips från mig för en liten Tysklandssemester: Besök hansastaden Wismar som ligger vid östersjökusten i västra Mecklenburg-Vorpommern. 
I 150 år har staden varit ett svenskt guvernement Under min uppväxttid låg staden i DDR, och det var inte möjligt som västysk medborgare att resa dit om man inte hade en inbjudan. 
Det var först efter murens fall 1989 som jag kunde resa dit obehindrat - Wismar är en riktig liten pärla!
Här finns en underbar restaurang som heter Alter Schwede, mitt på rådhusplatsen. Den går inte att missa. Där serveras goda fatöl och traditionell tysk husmanskost, till och med Kungen och Drottningen har ätit där.  
Alter Schwede (=gamle svensk) är ett uttryck man använder i Tyskland till exempel när någon försöker lura en. "Aaah, alter Schwede" -försök inte med mig ! Härstammar troligen från svensktiden. 
På samma sätt säger man idag om någon som hamnat i finkan, att han har hamnat bakom "schwedische Gardinen" (=svenska gardiner). 





Så långt min tysk-svenska kulturgärning för idag. 
Avslutningsvis vill jag önska Victoria och Daniel lycka till med föräldraskapet, och önska dem allt gott för framtiden. 

Kungahusets hemsida här!  

Kungahuset på Facebook här!




Nyfödda prinsessan välkomnades med salut
Victoriabataljonen ur Amfibieregementet sköt på Skepsholmen.









Prins Daniels presskonferens i morse:


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar