fredag 1 februari 2013

Los Increibles - Göteborg International Film Festival





Regi: David Valero, Spanien, 2012



"Regissören David Valero tar fasta på att de verkliga superhjältarna finns mitt ibland oss. De tre människor han följer, på mycket nära håll, utkämpar sina egna privata fajter i den odramatiska, men ändå så dramatiska vardagen. 

Juan har förlorat sin arm, och i förlängningen sitt äktenskap, i en bilolycka. Nu har han bestämt sig för att ta sig ur depressionen med hjälp av en elektrisk protes och kontaktannonser. 

94-åriga stålmormor Maria överraskar släkten med sin espri varje dag. 

Joanna måste ta sig igenom dagarna med man och två små flickor även efter beskedet om att hon har obotlig cancer. 

De tre historierna flätas samman och korsbefruktar varandra genom suverän klippning."

-Karoline Eriksson, GIFF-








Mycket finstämd dokumentär om tre personer som verkligen är vardagshjältar, bra klippning och musik. Människor vars personligheter träder fram när deras livsöden skildras. Filmen berörde mitt hjärta, men det blev aldrig kladdigt eller smetigt. Mycket sevärd och jag är riktigt glad över att jag valde denna visning. 

Betyg: fyra kråkor




Så här tyckte Variety om filmen.


Samtliga filmer jag sett och recenserat på årets Göteborg International Film Festival finns samlade under GIFF 2013 här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar