onsdag 1 februari 2012

The Sorcerer And The White Snake - ett kinesiskt martial arts - fyrverkeri

The Sorcerer And The White Snake


Jag ligger lite efter i recenserandet av mina filmer från Göteborg International Film Festival. I måndags såg jag kinesiska martial arts fantasyäventyret The Sorcerer And The White Snake
Ibland kan det vara skönt att ta av sig realistglasögonen och bara sjunka in i en värld av fantasi och specialeffekter. Sådana finns det gott om i denna film, och efter att ha sett den vill jag bara utropa: Steven Spielberg, släng dig i väggen! 
Filmen bygger på en gammal kinesisk legend där en människoälskande läkare som är ute och samlar läkeörter, faller i en sjö och blir räddad av en vit ormdemon i kvinnogestalt. Den vita ormen blir djupt förälskad och följer efter läkaren in i människovärlden för att gifta sig med honom. 
Men parets sanna kärlek hotas när en erfaren trollkarl (stjärnskådespelaren Jet Li från Hero) får korn på demonen och försöker driva bort henne med alla medel. 
Sammanfattningsvis en underbar saga för vuxna som har barnasinnet kvar. Sådana här filmer gör sig bäst på stor bioduk, men någon har lagt ut hela filmen på YouTube - du kan se den om du scrollar neråt. Få se hur länge den får vara kvar.  
Regi: Tony Siu Tung Ching, Kina, 2011

Betyg: 4 mölndalskråkor (=mycket bra)

 



The Sorcerer And The White Snake, hela filmen:



Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival 
finns samlade här!

----------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar