fredag 10 februari 2012

Film mobitelom - A Cell Phone Movie




Göteborg International Film Festival 2012 

Bosniske regissören Nedzad Begovics A Cell Phone Movie är en sådan konstvideo man kan se rullas upp på tv-skärmar på Documenta eller på en utställning på Moderna Museet i Stockholm - en märklig film som jag fortfarande, efter en vecka, inte har lyckats begripa mig på. 
Jag har dock lärt mig en sak i livet, efter snart 53 år: man behöver inte begripa allt.  
Filmen vann priset för bästa dokumentär på festivalen i Sarajevo 2011. Jag hade gärna velat se de filmer, som denna dokumentär tävlade med tillsammans.  
Filmfestivalens Midhat ”Ajan” Ajanovic beskriver den så här i festivalprogrammet:  
Filmen är en blandning mellan dokumentär och spelfilm, där man kombinerar dokumentärt ljud med visuellt material upphittat i verkligheten. 
Begovic är en filmare som gillar improvisation och ögonblickets ingivelser. Med ett öga för detaljer lyckas han överskrida perceptionens snäva rammar och göra synligt för oss vad som annars är omärkligt inom vardagliga bilder. 
Tack vare en mängd lyckade visuella aforismer ter sig filmen som om Tati eller Andersson gjorde en dokumentär.
Regi: Nedzad Begovic, Bosnien & Hercegovina,


Betyg: 3 mölndalskråkor





A Cell Phone Movie, trailer:




Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival 
finns samlade här!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar