måndag 2 maj 2011

Don Christo in Dallas


För tre veckor besökte jag Dallas tillsammans med min syster, som i snart 30 år levt i Texas. Hennes dotter bor i Dallas tillsammans med pojkvännen, och vi passade på att tillbringa en helg där. 
Är man i Dallas är ett besök på Southfork Ranch ett MÅSTE. Här spelades världens första tv-såpa in, som sågs av miljoner människor jorden runt. 
Dagens ungdomar måste här föreställa sig ett tv-utbud med endast 2 statliga kanaler - en värld utan vare sig zapping eller reklamfilm.  
Inte alla hade tv med fjärrkontroll, man fick resa sig ur soffan och trycka på en knapp på tv-apparaten när man ville byta kanal. När jag berättade detta för mina barn när de var små, såg dom på mig som om jag kom från en annan planet. 
Dallas fick en enorm genomslagskraft och sågs av de flesta. Här myntades ordet "cliffhanger" - varje säsong avslutades med ett öppet slut. Avsnitten var allmänt samtalsämne och diskuterades dagen efter i fikarummen.  
På den tiden kunde man på rasten fråga: "Såg ni filmen igår?" - och alla visste vilken film man pratade om eftersom det med all sannolikhet bara visades en film på TV  kvällen innan. 
Något sådant kan man knappt föreställa sig idag, men på den tiden fanns det inte så mycket annat att se på TV. 
På ett sätt förenade TV:n människorna då. Det bullades upp mackor och kakor och serverades kaffe eller te ur "TV-kannan". 
Här några bilder som jag tog på Southfork Ranch i Plano utanför Dallas. På ranchen gjordes endast utomhusscenerna. Alla inomhusscener spelades in i studior i Hollywood. Rummen har byggts i efterhand. 

Klicka på bilderna om du vill se dom i större fomat! 






"Är middagen klar?"


Vardagsrummet






J.R.´s och Sue Ellens badrum





En fantastisk butik med fina countrykläder, inget krafs!










Dallas goes Disco!




Skål!



Länkar:

Om Dallas på svenska Wikipedia

TV-seriens hemsida

Southfork Ranchs hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar