söndag 11 december 2011

Tredje advent, och vintern lyser med sin frånvaro

Gamlestadsvägen, Göteborg

Idag är det 3:e advent och rent vädermässigt känns det inte som om julen är på väg. 
Storm och regn har till och med fått staden att ställa in kröningen av Göteborgs Lucia, som skulle ägt rum i fredags på Götaplatsen. 


Så här såg det ut runt "Feskekörkan" igår: 

Lägg till bildtext


vid Fiskhamnen:




på kyrkogården vid Stampen:




vid kusten utanför Åsa:




på parkeringen vid Lindholmen:



Bilderna ovan är inte tagna av mig, utan det är läsarna som skickat in dom till Göteborgs-Posten, där finns fler. 

Klimatet avhåller dock inte mig från att hålla fast vid jultraditionerna. 
Igår var det åter dags för årets vinterölsträff med hembryggarföreningen Amylase, i Fräntorps Folkets Hus. 
Mellan klockan 13:00 och kl 16:00 provades över 40 olika vinteröl.. Även om man bara tar några centiliter per öl, blir det en hel del. 
Det var dock lika trevligt som vanligt, med julmusik och vännen Sture som konferencier.




Årets 3 vinnare blev:

1.) Fabrikör Ekstedt NZ Imperial Stout, bryggare: Fredrik Ekstedt

2.) Full Moon Imperial Porter, bryggare: Henrik Skovbjerg, Johan Skoglund, Daniel Granath och Niklas Adebahr 

3.) K 22 IPA, bryggare: Fredrik Nivert


En glad hembryggare



Amatörbryggarföreningen Amylases hemsida här


Svenska hembryggareföreningens hemsida här








Ikväll är det dags för en annan av mina jultraditioner: Manskören Hellmans Drengars julkonsert på Lorensbergsteatern, något jag inte missat på senare år.  
Många tror att Hellmans är en renodlad gaykör, men det stämmer inte riktigt. En del av killarna är straighta, och det är på sätt och vis meningen med hela kören. 
Jag har dock hört från en del av publiken, att de sitter och försöker gissa vem som är straight och vem som är gay. För min del kan det kvitta. 
Jag har än så länge aldrig blivit besviken, Hellmans julkonserter brukar vara fantastiska. 
Jag skall försöka ta några bilder ikväll och kanske lägger jag upp dom här på bloggen vid ett senare tillfälle. 


Hellmans Drengar



Här som avslutning ett klipp från förra årets konsert: 





För den som inte kan få nog av julmusiken, här länken till Sveriges Radios webbkanal P2 Klassisk Jul.

Ha en trevlig tredje advent!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar