torsdag 6 januari 2011

WikiLeaks - nu även i Mölndal!


Månadens krönika, publicerad i Mölndals-Posten 2011-01-05:

WikiLeaks - nu även i Mölndals Stad!


Idag är det nya året fem dagar ungt, och jag är säker på att många redan brutit sina nyårslöften. Det måste finnas fler än jag som är begåvade med svag karaktär. Själv tog det mig 30 år att förverkliga mitt löfte att sluta röka. Till slut bestämde jag mig för att bryta mitt missbruk en midsommarhelg istället. Den 20 juni har jag hållit det löftet i 9 år.

En av förra årets stora händelser var WikiLeaks. Förr kunde makthavarna fatta beslut bakom stängda dörrar, utan att det som sagts nådde allmänheten. Dom tiderna är förbi! Sanningen kommer ändå alltid fram, även om det sker på omvägar.

När jag i mellandagarna besökte stadsbiblioteket, upptäckte jag att även Mölndals Stad läcker som ett såll. Jag hittade nämligen kvarglömda anteckningar från ett extra kommunstyrelsesammanträde, försedda med stämpeln: Topphemligt -får ej lämnas ut! Jag kunde ju så klart inte hålla mig, kopierade dokumenten och satte mig för att läsa.

Mölndalspolitikerna hade brådstörtad bestämt sig för en tvärvändning och dragit tillbaka beslutet om skattesänkning. Man säger sig ha lyssnat på sina väljare, och lägger fram följande punkter:

1. Vi har kommit till insikt om, att våra gamla behöver tillsyn även på nattten. Att låsa in dem och lämna dem åt sitt öde är inhumant. Därför har vi beslutat att häva försäljningen av Brogården.

2. Vi kommer omedelbart att starta förhandlingar med Göteborg om att införa enhetstaxa mellan våra två städer. Eländet med en extra kupong skall äntligen få ett slut. De närmaste åren kommer Mölndals Centrum att rivas och byggas till. Inköpsresor till Göteborg blir då ett nödvändigt ont. En lägre taxa skulle därmed bli ett litet plåster på såren.

3. Vi har hörsammat opinionen och flyttar torghandeln till Alberts Torg med omedelbar verkan. Den skall förstås vara kvar där även när det nya Centrumet är färdigbyggt. Vårt mål är att Mölndal skall vara en levande stad.

4. Jitex är Mölndals enda allsvenska fotbollslag. Därför har vi beslutat att påskynda upprustningen av hemmaarenan i Åby, och inte vänta till år 2013. Målsättningen är att arenans ombyggnad skall vara klar till sommarsäsongen.

Skrivelsen avslutas med: Dessa fyra punkter skall ses som våra nyårslöften till Mölndalsborna, och genomföras så fort vi är klara med snöröjningen i kommunen.

Det där sista gör mig lite konfunderad. Jag hoppas inte att det skall ta lika lång tid att infria löftena, som det tog mig att sluta röka. Då kommer en del av politikerna att vara rökta i nästa val 2014, det kan jag lova!

Vill du läsa fler krönikor och andra alster ur Mölndals-Posten hittar du dom här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar