tisdag 25 januari 2011

Filmfrossa med guldbaggar


Måtte Alicia Vikander få en guldbagge! Det var min tanke när jag lämnade Bio Roy strax efter kl 20 ikväll, efter att ha sett filmen Till det som är vackert.

Alicias ansikte är bräckligt och sårbart, men det blir aldrig överdrivet. Hon gör här en fantastisk rollprestation och jag är säker på att vi kommer att få se mer av henne i framtiden. SvD:s filmrecensent beskriver hennes rollprestation så här:  

Alicia Vikander är i bild i stort sett hela filmen igenom och hennes ansikte dramats spegel som går från kallt, avstängt och uttryckslöst till hett, smältande, ja nästan upplöst i sina nyväckta känslor. Det är magiskt att se en sådan totalt förvandling. 

Det är spännande och ovanligt med ett så, i brist på bättre ord, vuxet drama i svensk film, som helst uppehåller sig vid barns och ungdomars vuxenblivande. Till det som är vackert är en fantastiskt mogen debut av Lisa Langseth om vad som kan hända när mannen som har allt möter kvinna som har inget.

Sveriges nationalorkester Göteborgs Symfoniker spelar en huvudroll hela filmen igenom, som till största del är inspelad på Göteborgs Konserthus. Ljuvligt att höra Mozart framfört på detta sätt!

Tyvärr gör trailern filmen inte riktig rättvisa - den är mycket bättre än så!

Guldbaggen till Alicia Vikander för bästa kvinnliga huvudroll är mycket välförtjänt!



SVT-intervju med Alicia Vikander efter att hon fått guldbaggen:



I fredags såg jag filmen SebbeDraken, enligt min mening Sveriges vackraste biograf.

Filmen stannade kvar länge i mina tankar efteråt. Jag tänker på alla dessa unga pojkar som växer upp utan manliga förebilder.

En gråtande pojke och en gråtande mamma vid ett bord på ett ölschapp, så börjar och slutar (nästan) Sebbe. Däremellan har det rullats upp en familje- och samhällskildring av ett slag som det var länge sedan vi såg på svenska filmdukar. För det här är en riktig klassberättelse. 

Det är en stark långfilmsdebut Babak Najafi gör med Sebbe. Han har redan visat vad han kan i ett antal kort- och dokumentärfilmer. Välförtjänt vann han priset för bästa debutfilm i Berlin i februari.

..och ikväll guldbagge för Sveriges bästa film år 2010!



Jag rekommenderar båda filmerna varmt, och har du möjlighet tycker jag att du ska se dom. Helst på bio, för det är där som film är bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar