fredag 13 april 2012

På pilgrimsfärd till Jesus och Marx - Välkommen till Trier

Heliga tunikan som Jesus ska ha burit vid sin korsfästelse






För några år sedan besökte jag Trier, Tysklands äldsta stad som grundades av kejsar Augustus år 16 f. Kr. Staden ligger i Moseldalen nära gränsen till Luxemburg och har runt 100.000 invånare. Den är en av Tysklands vackraste städer och historien gör sig bemärkbar överallt.


Det var under en av mina Interrailresor som jag besökte Trier för första gången. Jag bodde hos Frau Zimmer (!) i ett hus högt uppe på Markusberget, beläget vid Mariastatyn som kvällstid lyser upp hela dalen, och som syns ifrån nästan var man än befinner sig. Hon håller med andra ord ett vakande öga över sina skyddslingar. 




Mariensäule, Trier




Jag brukar planera mina resor genom att boka privatrum (Zimmer) eller Gasthaus i förväg på nätet. Det behöver man inte göra, överallt i Tyskland finns skyltar med "Zimmer frei", oftast får man då bo privat inackorderad med härliga tyska frukostar på morgonen. Präglad av mina snart 35 år i Sverige har jag dock förvandlats till trygghetsnarkoman och kontrollfreak. Det känns tryggt att veta var jag skall bo vid ankomsten. 


Idag, den 13 april 2012, börjar pilgrimsfärden till den vackra domkyrkan i Trier. Anledningen är visningen av Jesu heliga tunika som äger rum denna månad och till och med 13 maj. Man beräknar upp till 500.000 pilgrimer från hela världen. Tunikan skall enligt legenden ha burits av Jesus vid korsfästelsen. Den visades senast 1996, och dessförinnan 1513, 1514, 1515, 1516, 1517, 1524, 1531, 1538, 1545, 1655, 1765, 1810, 1844, 1891, 1933 och 1959. 




Altaret i Triers domkyrka, där Jesu tunika läggs ut för besiktning och tillbedjan




Vid mitt besök 2006 låg tunikan väl försluten i sitt skrin, men det var ändå en upplevelse att besöka domkyrkan. Jag är lite ovan vid katolska kyrkor med alla dess relikier och rikedomar. Det var imponerande att se 80-åriga tanter slänga av sig kappa och skor och falla ner på golvet i högljudda bön inför det heliga skrinet. All respekt från min sida!


Information om årets Holy Robe Pilgrimage i Trier på engelska hittar du här. 






Men det finns intressanta sevärdheter även för den som inte är lagd åt det religiösa hållet, vilket ju är en träffande beskrivning i sig av majoriteten svenskar. I Trier föddes nämligen marxismens och kommunismens fader, Karl Marx. Hans födelsehus är omvandlat till ett museum. 


Vid mitt besök tömdes busslaster med turistande kineser som verkade betagna av historiens vingslag. Museet har även en shop där man kan inhandla Karl-Marx-prylar som suddgummin, kylskåpsmagneter, pennor och allsköns tingeltangel. Skulle han se den kommersen som härskar i hans hem skulle han nog vända sig i sin grav. 




Karl Marx




Hur som helst har Karl Marx varit en viktig och inflytelserik person i tysk historia. Hans teorier gav ju upphov till en 50-årig planekonomi och diktatur. 17 miljoner DDR-tyskar blev till slut fria efter murens fall 1989 och kunde då för första gången i sina liv delta i demokratiska val.






Följ med på en guidad tur genom Trier tillsammans med Susan Roll från Ottawa. Hon visar dig bland annat den fina domkyrkan och Karl Marx´ födelsehus. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar