lördag 28 april 2012

Don Christo´s Top 10 Eurovision Hits 2012




Jag har haft dataproblem veckan som gått, men nu är jag tillbaka och tänkte presentera mina Top 10-favoriter i årets Eurovision Song Contest, vars final äger rum i Baku om fyra veckor. Sammanlagt 42 länder tävlar i år. 

I år har jag bestämt mig för ballader och sånger jag skulle vilja dansa till. Jag är övertygad om att jag levt vid medelhavet i ett tidigare liv, eftersom jag ofta fastnar för smäktande ballader och dansmusik som innehåller spår av etno och folkmusik.

Mina två hemländer Tyskland och Sverige är inte med, eftersom man skall vara opartisk och inte rösta på sitt eget land.


Innan reglerna ändrades att man får sjunga på vilket språk som helst, skickade Schweiz en sång på franska, tyska och italienska vart tredje år. I år har man valt rockbandet "Sinplus" som på engelska framför "Unbreakable", en rockslinga med en refräng som, i alla fall i mina öron, sätter sig direkt. Jag har till och med ertappat mig själv med att nynna den i samband med att jag diskar. 


10. Schweiz








Nederländerna tävlar i år med Joan och sången "You And Me". Jag är lite osäker hur framträdandet kommer att vara "live", men jag älskar videon, så full av 70-talsnostalgi. På den tiden lekte man verkligen cowboys och indianer - det var innan bredband, mobiltelefoner och Facebook. En trallvänlig sång som sitter direkt.



9. Nederländerna









Gréta Salóme &Jónsi representerar Island med "Never Forget", en smäktande ballad som andas karg fornnordisk och mäktig storslagenhet. Härliga röster - Jag hade gärna hört sången på isländska om jag fick bestämma - ett av världens vackraste språk.





8. Island









Finlands bidrag i år sjungs på det vackra finlandssvenska som jag tycker så mycket om. Pernilla Karlsson framför "När jag blundar", en gungande melodi i all sin enkelhet. Hoppjärkan i videon är helt överflödig. Pernillas stämma står helt för sig själv. Finland kommer nog inte att gå vidare till final, men jag älskar den här sången. 






7. Finland







Moldaviens Pasha Parfenys bidrag  'Lăutar' sjuder av spelglädje med sina balkan- och östeuropeiska melodislingor - långt ifrån den plastiga mainstreampopen som har blivit så vanlig i melodifestsammanhang. 


Moldavien kommer helt säkert till final, det här går hem i syd och öst. (..och hos mig)

Rösten är väl inte den bästa, men glädjen smittar av sig och sången framförs på det mest talade språket i världen: Broken English. TANZEN! 


6. Moldavien








När vi ändå håller med party dancing: Rumäniens bidrag kan man bara inte sitta still till. En politisk korrekt svensk kanske skulle utropa: Sexism! 


Det struntar jag fullkomligt i. Jämfört med Moldaviens bidrag är detta mer stylad, men alla i denna video är ju så snygga! Är det party så är det! 


Party Time! 



5. Rumänien








Jakartafödda Angguns "Echo" har en slinga som envetet sätter sig fast i huvudet. Snygg video, men jag tror att även liveframträdandet kommer att göra succé. En låt som absolut kommer att höras på dansgolven runt om i Europa i sommar. 



4. Frankrike






Italien är ett av mina favoritländer när det gäller popmusik. Under min uppväxt i Tyskland på 70-talet visade TV varje lördag specialprogram riktade till italienska gästarbetare, med fotboll och mycket musik. Även San Remo-festivalen sändes på TV varje år. 

Det var där jag lärde mig älska Mina, Al Bano & Romina Power, Adriano Celentano m.fl. Jag umgicks med italienska skolkamrater och det italienska glasscaféet i stan var en populär träffpunkt för oss tonåringar. 

Årets italienska bidrag är ett italienskt popsnöre av den typen jag älskar, ...


Dessutom har Nina Zilli en fantastisk röst!


3. Italien








Nu börjar vi närma oss powerballaderna. Estlands Ott Lepland har en av tävlingens bästa röster och sjunger den smäktande "Kuula" på sittt eget språk estniska. Just därför tror jag att den inte går vidare till final, men jag har valt den som nummer två. Bedöm själv!


2. Estland









Min etta i år är Spaniens "Quédate Conmigo" med Pastora Soler. Hennes pipa går inte av för hackor, lyssna och NJUUUT!


1. Spanien






Till sist: 

Glöm inte att årets tävling äger rum i ett land som ständigt kränker de mänskliga rättigheterna. Läs gärna mina tidigare inlägg 


Doing the omoralisk schlagerfestival 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar