lördag 30 oktober 2010

Trick or treat? Godis eller bus?



På söndag firas Halloween i USA, denna högtid som irländska och skotska immigranter tog med sig under nöd- och svältåren på 1840-talet. Till Sverige kom firandet i början på 1990-talet, främst genom hård marknadsföring av detaljhandeln. Halloween, som i USA alltid infaller den siste oktober, firas i Sverige sista oktoberhelgen, som också råkar vara lönehelg. Till skillnad mot USA finns här ingen folklig förankring för firandet, utan är ett rent kommersiellt jippo.

I USA däremot tas Halloween på yttersta allvar. Det ordnas Halloweenpartyn överallt. Nästan alla barn springer omkring i grannskapet och hotar med bus eller godis. TV-kanalerna sänder skräckfilmer dygnet runt.

Eftersom jag har haft Danmark-tema här på bloggen de senaste två veckorna, vill jag här presentera min danska favoritskräckfilm, Nattevagten från 1994; med Nicolaj Coster-Waldau, Kim Bodnia och Sofie Gråbøl. Sofie kan just nu ses som kommissarie Sarah Lund i tv-serien Brottet, och Kim Bodnia är i Sverige mest känd från filmen "Pusher". Filmen blev en stor biosuccé i Europa. Amerikanare ser som bekant inte på utländska textade filmer, hur bra dom än är, utan gjorde som vanligt en remake av filmen 1997, med Ewan McGregor,  Nick Nolte och Patricia Arquette. Här är dock några scener ur originalversionen: 





Min svenska favoritskräckis är Låt den rätte komma in från 2008, efter John Ajvide Lindqvists roman med samma namn. Den har bl.a. vunnit pris som bästa film vid Robert DeNiros Tribeca Film Festival i New York, och den har sålts till över 50 länder. En remake är under inspelning i New Mexico. Det skall bli intressant att se om den är bättre eller sämre än originalet. Filmen är inspelad i Stockholmsförorten Blackeberg, där min yngsta dotter bor. När jag var på besök där senast, gjorde jag en liten vandring genom stadsdelen och kände igen flera miljöer ur filmen.




Till sist min allra första skräckfilm i sin helhet: Nosferatu av F.W. Murnau från 1922. Jag tror jag måste ha varit i tioårsåldern, när jag smygtittade sent på natten, gömd bakom mina föräldrars tv-soffa. Idag skulle väl inga barn i den åldern bli skrämda av den, men då, i slutet på 60-talet med endast några få tv-kanaler, var detta väldigt spännande. Nosferatu var totalförbjuden i Sverige, men har på senare år visats på TV.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar