tisdag 26 juni 2012

Allsång för full hals på ett blött Liseberg

Stora Scenen/ Liseberg


Gårdagen går till historien som en av sommarens regnigaste dagar hittills, i alla fall här på västkusten. Vid 17-tiden slutade regnet att ösa ner, och jag bestämde för att gå på en promenad. 

Eftersom jag bor en halvtimmes promenadväg från Liseberg promenerade jag dit, gick in genom grindarna med mitt årskort och bänkade mig hos ett gäng trevliga damer framför Stora Scenen. Det vankades allsångspremiär med Lotta. 

I normala fall är det stört omöjligt att få en sittplats, eftersom allsångsfantasterna dyker upp och reserverar sina platser redan på förmiddagen efter att grindarna öppnats. Idag fick jag dock plats  framför scenen. 

 Enligt Göteborgs-Posten var publiksiffran 2100. 

Lotta Engberg är ett proffs som allsångsledare och äger en fenomenal publikkontakt med sitt lättsamma, naturliga och okomplicerade sätt. 





Barbro "Lill-Babs" Svensson gjorde sin Så mycket bättre-version av Petters Så klart och Lisa Miskovsky framförde sin melodifestivallåt Who's gonna save tonight till stort jubel. 





Jag är en stor Lill-Babs fan, och såg henne senast på Konserthuset tillsammans med Siw Malmkwist och Ann-Louise Hansson. Hon gör ingen hemlighet av sin ålder (74 år) och är still going strong på alla sätt, man måste bara älska henne! 

Jag minns en krogshow på Rondo, där jag bokstavligen hade Lill-Babs sittandes i mitt knä, samtidigt som hon sjöng Är du kär i mig ännu Klas-Göran. Det glömmer jag aldrig. 




Här en gammal pärla med Lill-Babs från tidigt 60-tal, från hennes tyska schlagerkarriär:








Precis när danske popstjärnan Rasmus Seebach började sjunga sin nya hit Sirenerne, öppnade sig himlen och det formligen öste ner, vilket du kan se om du klickar på nedanstående länk: 


Rasmus%20Seebach%20framf%C3%B6r%20Sirenerne


Rasmus är son till Tommy Seebach, Danmarks stora schlagerkung under 1970- och 80-talen. 
En man som hade allt, men han skulle också komma att förlora allt på grund av sitt alkoholmissbruk. Trots det slutade Tommy aldrig att kämpa för att komma tillbaks. 
Filmaren Sami Saif har gjort ett ömsint porträtt av en man fångad mellan sin musik, sin familj och flaskan. 

En mycket fin och ömsint dokumentär som jag rekommenderar. 

Den ligger för visning på SVT Play i fem dagar till, så skynda dig att se den - här.

Fördelen med att vara på plats på Liseberg är att man slipper reklampauserna, som tenderar att bli längre och längre för varje år - åtminstone känns det så.

I reklampauserna är det fler uppträdanden och mer allsång. Det var riktigt härligt att få sjunga ut för full hals idag. 

Så här kan det gå till under reklamen: 


Pauss%C3%A5ng%20med%20Lotta%20Engberg:%20K%C3%A4r%20och%20galen

Fler klipp från Lotta på Liseberg hittar du på TV 4 Play

Fler inlägg om schlager, allsång, Liseberg och Göteborg hittar du om du klickar på respektive blå etikett nedan: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar