söndag 25 september 2011

En fjäril i koppel - Zinat Pirzadeh på Bokmässan




Precis som Göteborg International Film Festival står Bokmässan för en av mina årliga adrenalinkickar. Det är folkets, läsarnas mässa. Tillsammans med tusentals andra bokälskare flanerar jag längs montrarna och frotterar mig med författare från hela världen. Mitt behov av kändisar är tillfredsställt ett bra tag framöver.
Det är dessa mötesplatser, tillsammans med Gothia Cup, Way Out West, idrotts- och musikevenemang av världsklass som gör Göteborg till en internationell mötesplats. 
Därför älskar jag den här staden - en liten storstad präglad av öppenhet mot omvärlden och internationalism. 
Bokmässan blir till en jorden-runt-resa i böckernas värld, med författarintervjuer och seminarier. 
På bilden nedan en del av årets skörd. 
(Klicka på bilderna för större format)




På Internationella torget mötte jag en fjäril: persiskfödda skådespelaren och stå-upp-komikern Zinat Pirzadeh presenterade sin debutroman "Fjäril i koppel". 
Med intensitet och skörhet på samma gång berättade hon om sina uppväxtår i Iran, om flykten med sin 2-årige son, och om hur hon byggde upp ett nytt liv i Sverige.  
En skakande berättelse om förföljelse, tortyr och saknad - om att gå vidare och se framåt, men aldrig glömma. 



Zinat Pirzadeh på bokmässan


Zinats historia berörde in i hjärtat och tog tag i oss alla som satt i publiken. Tack Zinat för dom varma orden, din öppenhet och för att du låter oss delta i din berättelse. 
Jag köpte boken och fjärilen (!) och återkommer med en recension så fort jag har läst färdigt.  
Vill du veta var fjärilen kommer in, lyssna på denna tv-intervju: 


Zinat%20Pirzadeh%20om%20sin%20uppv%C3%A4xt%20i%20Iran




Länkar:


Zinat har slutat fly på DN Söndag

Brännande men rörig, recension på Göteborgs-Posten

Pirzadehs Fjäril i koppel – färgstarkt om en ung kvinnas liv och uppbrott från Iran på kulturbloggen

En fjäril i koppel på bokbloggar.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar