lördag 11 december 2010

Dags att lägga ankan i ugnen?

Gunnebo slott i vinterskrud

Månadens krönika, publicerad i Mölndals-Posten 2010-12-08


Dags att lägga ankan i ugnen?

Vi är mitt i julförberedelsernas tid. För en gångs skull har vi fått en vit december. Låt oss hoppas att även julhelgen bjuder på snö och kyla - för barnens skull! I min barndom var det alltid snö till jul, jag åkte skridskor och släde varje dag. Eller, hur var det?

Härliga julmarknader på Gunnebo slott och uppe i Kvarnbyn hör för mig julen till, likaså julmarknaden på Liseberg. I år tycker jag att just den har en fadd bismak av geschäft. Att öppna jul på Liseberg den 12 november kan inte vara något annat än att: Här skall det krängas så mycket som möjligt, till så många som möjligt, och så dyrt det bara går! När tändes julbelysningen här i Mölndal förresten? Vart tog den hederliga skyltsöndagen vägen?

Jag vill absolut inte moralisera, men om julhandeln tänjs ut i samma takt i framtiden, börjar väl julmarknaderna i oktober nästa år? Skall vi slå vad om, att när julhandeln är över, har ett nytt försäljningsrekord slagits?

Mina barndoms jular hos mormor och morfar präglades av ett slags Carl Larsson-jul. Mormor slet i veckor, lutade sin egen lutfisk och hängde upp tomtegardiner. Det var absolut ingen överklass, morfar var götaverkare. Men till jul skulle det vara perfekt. Vi lade puzzle och spelade spel. För oss barn var det paradiset!

Det finns dock en "svensk" jultradition som jag, som kommer utifrån, fortfarande har lite svårt att förlika mig med. Varför i hela fridens namn bänkar sig halva befolkningen framför en show med Walt Disney-figurer, samma program år efter år?

Kalle Ankas jul sänder nämligen dåliga signaler till våra barn och ungdomar. Det går faktiskt inte att måla ett schackbräde med ett penseldrag. Inget skyddsombud i världen hade godkänt arbetsförhållandena som råder i Askungens rum. Och försök inte lura i mig att Janne Långbens dragkrok är godkänd av Transportstyrelsen. Spelet är över nu, kvacksalvare där! Är det inte dags för lite nyskapande i TV-huset på Gärdet?

Till sist vill jag önska alla en god jul! Stressa inte och se framförallt till att umgås med nära och kära. Efter jul kommer nyår, och efter nyår en ny Mölndalsrevy. Den har jag inte missat en enda gång sedan jag flyttade till Mölndal. Se där, alltid något gott att se fram emot.

Jag säger som Benjamin syrsa:
Från oss alla - till er alla: en riktig god jul!




Vill du läsa fler krönikor och andra alster ur Mölndals-Posten hittar du dom här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar