torsdag 15 mars 2012

Der Straßenchor - de hemlösas kör i Berlin

Der Straßenchor Berlin


När jag åker buss eller spårvagn brukar jag skydda jag mina öron från allt telefonpladder runt omkring mig genom att lyssna på musik eller radio via min telefons hörlurar. 
Ibland händer det att jag då får ett uppslag till ett blogginlägg. Så också idag: ett 3 minuter långt inslag i P1:s Mitt i musiken om en kör för hemlösa i Berlin räckte för att jag skulle bli nyfiken.

Kören heter Der Straßenchor (gatukören) och har funnits sedan några år. Körledaren och initiativtagaren Stefan Schmidt begav sig till Bahnhof Zoo och liknande platser där hemlösa, knarkare och alkoholister brukar samlas, för att leta efter lämpliga körmedlemmar. 
Även gatuprostituerade sjunger i kören, några har fått nytt hopp, en del har fått jobb och andra en bostad.




Efter ett års träning och övningar var det den 25 januari i år dags för premiären av självaste Carmina Burana på inte mindre än Berlinfilharmonins kammarmusiksal på Herbert-von Karajan-Strasse 1.  
Kören består av totalt 47 stycken socialt svaga och utstötta. De träffas och övar en gång i veckan. Skillnaden med andra körer är att alla inte kan läsa noter, så mycket får läras och tränas in enskilt.
Lyssna på inslaget här nedan, eller på radions hemsida.

Lyssna: "Att sjunga ger mig självförtroende"


Der Straßenchor finns på myspace, där du kan lyssna på sammanlagt fyra stycken.  
Deras sida på Facebook hittar du här.

Tyska TV2, ZDF, har gjort ett reportage om kören. Första delen av fem hittar du här nedan. Jag blev väldigt berörd av filmen, och tycker det är ett fantastiskt projekt. 
Initiativtagaren Stefan Schmidt förtjänar all respekt för sin medmänskliga insats. 
Det skulle behövas fler sådana personer, som ser människan istället för enbart knarkaren eller  horan. 
Varje del är mellan sju och åtta minuter lång, och det talas tyska (ej textat) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar