tisdag 24 januari 2012

Järnladyn - The Iron Lady



I lördags smygstartade jag filmfestivalen med Ruben Östlunds "Play" (guldbaggebelönad för bästa regi), i söndags såg jag Aki Kaurismäkis franska komedi "Mannen från Le Havre"
Igår hade jag turen att se en förhandsvisning (gratis tack vare tidningen ETC) av Järnladyn. Meryl Streep gör här en fantastisk tolkning av Margaret Thatcher. Får inte hon en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll lovar jag att äta upp min rutiga keps.  
Thatcher framställs i två gestalter: som ung ny ledare för tory och Storbritanniens första kvinnliga premiärminister, och som gammal och senil - ensam kvinna efter att maken gått bort i cancer och barn-och barnbarn flyttat till Nya Zealand. Båda rollerna gör Meryl Streep med en sällan skådad inlevelse och autencitet. Ibland får man för sig att det är Maggie Thatcher man ser och inte Streep. 
Filmen skildrar en av 1900-talets starkaste kvinnliga politiska ledare inklusiva alla plus och minus, och på köpet får man en uppdatering av historien, de viktigaste politiska händelserna under den tiden.  
Sevärt, rekommenderas.  

Mitt betyg: 5 Mölndalskråkor





Järnladyn - trailer:






Järnladyn - Meryl Streep interview & clips:



Se även:
Neutralitet in absurdum - Margaret Thatcher läser lusen av Stina

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar