fredag 28 oktober 2011

Abdirizak Waberi - Riksdagens medeltidsprofet

Bahareh Mohammadi Andersson


Idag ger jag ordet till Bahareh Mohammadi Andersson, kvinnofridssamordnare i Hörby kommun. 
Vanligen brukar jag som alla bloggare länka till intressanta debattartiklar, men idag gör jag ett undantag och lägger ut hela texten ur hennes debattartikel i Göteborgs-Posten härom dagen. 
Varsågod: 

Varför har M en medeltidsprofet i riksdagen?

Dagligen plågas jag av minnena från min ungdom i Teheran. Efter shahens fall fick jag som flicka lära mig att inte leka med pojkar, inte klättra i träd och inte cykla för att skydda min oskuld. Jag lärde mig att hata mig själv för att jag föddes till kvinna. Som tonåring blev jag en dag stoppad av sarallah (moralpolisen) mitt på gatan och två kvinnor i svarta chador tog mig in till polisstationen för kontroll. I min väska hittade de en omoralisk västerländsk ”kärleksfilm” (Robin Hood) som fick de skäggiga mullorna att utdöma mitt straff; femtio piskrapp. 
Två dagar satt jag i förvar medan mina desperata föräldrar lyckades pruta ned straffet till tjugo piskrapp. Jag fördes in i ett litet rum, fick lägga mig på en bänk och lyssna på en kvinna i svart chada med piskan i handen som föraktfullt och monotont räknade till tjugo – slag efter slag. Då, i förnedringens blod, föddes min kvinnliga identitet och mitt motstånd mot allt barbari i namn av kulturer och religioner. Men jag slapp lindrigt undan, många blev avrättade, vissa våldtagna före döden bara för att de inte skulle komma till paradiset som oskulder. Det är nu många år sedan jag fick fly från mitt hemland, men dessa minnen plågar mig allt oftare när jag arbetar med hederskulturernas olika uttryck, här och nu i jämställdhetens bästa land.


Medeltidsprofet
Ett par år sedan såg jag en skäggig skolrektor på TV som hävdade att kvinnor inte får dansa, att de måste vara oskulder när de gifter sig (essensen av hederskulturerna), att homosexualitet är otillåtet och att muslimska män har rätt till fyra fruar men inte kvinnor till fyra män. Rektorn intervjuades i SVT-dokumentären ”Slaget om muslimerna”. Den skäggiga mannen tycktes talade persiska så jag trodde för ett ögonblick att jag var tillbaka i teokratins Iran. Men han talade svenska och i dag sitter han i riksdagen som ledamot för Nya moderaterna.
Abdirizak Waberi (M)

Mardrömmarna om en svensk medeltid exklusivt för vissa grupper av ”mångkulturella” invandrarkvinnor började nu hålla mig vaken om nätterna, så jag skrev en artikel på Newsmill om medeltidsprofeten och riksdagsmannen Abdirizak Waberi. Jag ansåg att han inte bara sprider hederskultur utan även skapar invandrarfientlighet och muslimskräck bland svenskar som inte känner till de sekulära och demokratiska muslimernas kamp för kvinnors frihet.


Hotad av fundamentalister
Jag fick så många mejl att jag hade svårt att orka läsa alla. Jag blev hotad av fundamentalister som tyckte att jag är en dålig muslim, att svenskarna har dålig moral och att det var rätt att döda ”horan” Fadime Sahindal. Själv tycker jag att jag är en god feministisk muslim, utan att bära slöja och utan att gå till moskén. Jag anser att Waberi och hans stora samfund där han är ordförande skall följa jämställdhetslagen precis som svenska kyrkan gör. 
Om en svensk kvinnlig biskop i dag kan viga två homosexuella då skall vi muslimer också vara demokratiska så att individens rättigheter kommer före medeltida könsapartheid. Alla minoriteter i Sverige bör acceptera de demokratiska normerna. Muslimska kvinnor skall kunna ges samma maktpositioner som bara männen har rätt till i dag och samma respekt bör visas för allas sexuella läggning som den kända muslimska feministen Irshad Manji framhåller. 
När religionen inte styr privatlivet och en kvinnlig imam skall viga två muslimska homosexuella då skall jag också gå till moskén. Men så länge jag läser Koranen hemma, som min mor gör, utelämnar jag de kvinnofientliga raderna. Kristna feminister hoppar också över Bibeltexter som andas kvinnoförakt.


Borde få asyl direkt
Jag fick inte bara hotelser efter mitt inlägg på Newsmill, utan också inbjudan till samtal med Sverigedemokraterna, trots att jag är av motsatt uppfattning till vad SD tycker. SD:s smygrasister kan inte skilja mellan medeltida och demokratiska muslimer och de vill strypa invandringen medan jag vill släppa den fri. Folk från hela världen borde kunna komma till de demokratiska länderna under villkor att de skriver under den självklara respekten för individens rättigheter, inklusive döttrars rätt till sin egen sexualitet oberoende av äktenskap och rätten att välja sin partner och sin sexualitet. Ungdomar som reser sig mot medeltida förtryck i olika länder och dödshotas för kyskhetsbrott borde få asyl direkt. 
Jag fick också reaktioner från alla möjliga läsare utom just dem som jag försökte nå – politikerna. Jag kastade mig över telefonen och ringde och ringde i veckor. Jag pratade bland annat med moderaternas informationschef, presschef, partisekretariatet, moderata kvinnoförbundets vice ordförande och ställde frågan: vad gör medeltiden i ert parti? Alla lovade att svara. Ingen svarade.
Då ringde jag till sossarna och vänstern, de lovade att svara och det gjorde de. De skickade mig några allmänna floskler om jämställdhet klippt ur partiprogrammet som om jag var en stackars nyanländ invandrare utan en aning om vad jämställdhet betyder fast jag framhöll att jag arbetar som kommunal kvinnofridsamordnare. Ingen sa ett ord om den moderate riksdagsmannens medeltida krav på (muslimska) kvinnor. Hade Waberi hetat Svensson då hade medierna rasat och ”Svensson med fyra fruar” hade omedelbart uteslutits ur partiet.


Lider i tystnad
Det är uppenbart att så länge de cirka 70. 000 invandrarungdomar vilka inte kommer att kunna fritt välja sina framtida partners (SVT Rapport; Gift mot sin vilja) lider i tystnad för att inte förlora sina familjer så länge hederskulturer och dess representanter respekteras. Kulturer relativiseras till den grad att även de som förespråkar flagranta brott mot individens rättigheter kan sitta tryggt i låtsashumanisternas blinda famn. Dessa ”humanister” lyssnar på män som herr Waberi och deras kulturtjafs men hör inte ropet från Fadime och hennes systrar.

Staten satsar stora summor på att hjälpa de ungdomar som hotas av hedersbrott och hedersutbildar myndigheter på löpande band sedan tio år, men ingen vill eller vågar ta itu med roten till problemet. Källan till hedersvåldet är hedersnormerna som kokas i de etniska enklaverna i mängder av samfund där medeltidsprofeterna av olika färger och religioner tvingar på ungdomar en hedersmoral som anses skydda mot svenskarnas påstådda jämställdhetskorståg för att assimilera invandraren.
En imam i Rinkeby utfärdar dödshot mot ett fåtal somaliska konvertiter och bara en okänd liten tidning rapporterar kort om skandalen. De tunga politikerna är tysta och det är denna tystnad som skapade det vakuum där SD hämtade sin näring och framgång. Förutom tystnadens kultur förs en för flickor katastrofal kulturrelativistisk politik som kramar om de mångkulturella oskuldsvakterna även i riksdagen. (Jag talar om en politik och inte om den vetenskapliga kulturrelativismen som är en antropologisk metod för att förstå kulturer inifrån).


Sharialagarnas paradis
Snälla Fredrik Reinfeldt, dina medarbetare tiger men du kan kanske svara; vad gör den skäggiga mannen i slips som tänker som en taliban i ditt parti? I SVT berättar mannen om sin längtan efter sharialagarnas paradis medan Sverige ligger i krig med talibanerna vilka med vapen i handen strider för sharia-paradiset, för män. Och, mannen i slips som talar som en taliban, sitter i riksdagens försvarsutskott. Vem skall försvara Sverige?

Den tyska kanslern, den franska presidenten och den engelska statsministern deklarerade högt och tydligt att mångkulturalismen har misslyckats. Jag önskar att den svenska statsministern svarade sina kolleger att de har fel; månkulturalismen har inte misslyckats, den har inte ens existerat. Parallella kulturer som inte integrerar med varandra, till följd av religiösa och kulturella förbud, skapar inte mångkulturalism utan gettokulturer där många barn och kvinnor tvingas leva under samma förtryckande traditioner som är legaliserade i deras hemländer. 
Fredrik Reinfeldt, håll inte tyst när den svenska kungen dekorerar världens värsta kvinnoförtryckare i Saudiarabien och håll inte tyst om er inhemska medeltidsprofet Waberi. Ungdomar tvångsgifts, flyr och dör; om inte fysiskt som Sara, Pela, Fadime, Abbas och Jian, så underkuvas och dödas deras själ.

Befäster kyskhetskulturer
Att förebygga hedersvåld och samtidigt stödja hederskulturernas profeter och deras enklaver är en omöjlighet. Nämnden för statligt stöd till trossamfund (SST) skickar årligen mer än femtio miljoner kronor till så kallade minoritetssamfund vilka befäster kyskhetskulturer. Pengar skickas också till de etniska manliga kulturklubbarna vilka fördömde Fadimes ”svek mot sin kultur”. Denna politik är också ansvarig för de i Sverige begångna hedersmorden. 
Mona Sahlin beställde en utredning om svensk ”strukturell rasism” men min fråga är: skall ni våga kartlägga hur den utbredda kulturrelativismen hjälper till att bevara den medeltida könsrasism och hedersförtryck som riktas mot många invandrarungdomar? Vi är flera som bekämpar både hederskulturen och kulturrelativismen, vi kan göra jobbet, om ni vågar ge oss uppdraget.

Jag vet inte om jag får svar från dig Fredrik Reinfeldt, men jag kan så länge rekommendera att vår modiga demokratiminister, som säger sig vilja bekämpa religiös extremism, börjar med att kolla läget i riksdagen. Ingen tung politiker vågar utmana Waberi på debatt. Sveriges mest kända feminist Gudrun Schyman medgav som svar på mitt privata mejl att riksdagsmannen Waberi bryter mot svensk lag, men att skriva en debattartikel avstår hon ifrån. Vågar du Birgitta Ohlsson?

Nu går jag till arbetet och tar hand om ännu en ung invandrarflicka som dödshotas av sin familj för att hon råkade bli förälskad, utan släktens tillstånd. Är jag i Sverige eller i Iran? Jag vet inte, men en sak vet jag, så länge mångkulturalism inkluderar könsapartheid och hedersförtryck så länge kan vi inte tala om mångkulturalism i en positiv bemärkelse.


Bahareh Mohammadi Andersson
människorättsaktivist, kvinnofridssamordnare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar