tisdag 17 maj 2011

Heja Norge! Heja Texwegians!

Klicka på bilderna för större format!






Idag hedrar jag 17:e maj på norsk-tyskt vis med en avstickare till Dallas:




Wenche Myhre är den mest kända norska musikartisten i Tyskland. Hon lanserades på 1960-talet och har haft flera egna shower i tysk TV. 
2006 såg jag henne i Köln med showen GWS. Bokstäverna står för Gitte, Wenche, Siw, och det är med danska sångerskan Gitte Henning och Sveriges Siw Malmkvist som hon turnerade runt hela Tyskland. 
Konserten var en fantastisk upplevelse. Den tyska schlagerpubliken sjöng med i alla deras låtar - alla tre är omåttligt populära i hela landet. 
De turnerade med showen i tre år och gav sammanlagt 325 föreställningar i Tyskland, Österrike och Schweiz.  
Den svenske dirigenten Anders Eljas, som är sambo med Wenche, arrangerade musiken till föreställningarna. 
Wenche Myhre tillhör mina schlagerfavoriter, och jag kommer att återkomma till henne i kommande inlägg.
Här kan du njuta av en av hennes absolut största tyska hits: "Er hat ein knallrotes Gummiboot" från 1970:





I Plano utanför Dallas, Texas hittade jag denna vackra 1800-talsbyggnad som inhyser "The Wooden Spoon", en Skandinavien-Shop med varor från Sverige, Norge, Danmark och Finland. 







Här kan man köpa "Fresh Limpa" och kanelbullar, oumbärliga matvaror för en utlandssvensk i Texas: 



Parkeringsplatsen är endast tillåten för vikingar: 



Andra söndagen varje månad träffas "The sons of Norway" här. Undrar var döttrarna håller hus - är det månne ur sådana muggar söndagskaffet intas här?



Troll, lek- och prydnadssaker fanns det gott om: 















Inte ens flatbröd eller gulost behöver en norrman i exil avstå ifrån: 






Det fanns även specerier för oss svenskar: 






...och fint kaffeservis:







...samt bonader med Guds böner som min mamma alltid läste för mig när jag var barn:







En liten bokhylla med begagnade böcker på nordiska språk: 





Åter till Wenche: 

"Klimbim" var en av de mest populära nöjesprogram i tysk TV på 1970-talet. 
Här är Wenche Myhre gästartist och hon berättar om sitt liv på sitt eget, speciella sätt:




1968 representerade Wenche Myhre Tyskland i Eurovision Song Contest i Royal Albert Hall i London med "Ein Hoch der Liebe". 
Hon kom på sjätte plats efter Spanien, Storbritannien, Frankrike, Irland och Sverige . 
För Sverige sjöng för övrigt Claes-Göran Hederström "Det verkar kärlek banne mej".




Avslutningsvis än en gång: Grattis Norge på Nationaldagen!  


Här kommer du till The Wooden Spoons hemsida! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar