tisdag 3 maj 2011

Deep in the heart of Texas

Klicka på bilderna om du vill se dom i större format!



Min familj är utströdd över hela världen. Jag har släkt i Tyskland, Sverige, Chile och USA. För snart 30 år sedan emigrerade min syster från Tyskland till Texas.

I april tillbringade jag 2 veckor i Texas för att fira min systers 50-årsdag. Hon bor mitt ute på landet, "deep in the heart of Texas" som man säger här.

April är nog den bästa månaden rent klimatmässigt att besöka Amerikas söder. Temperaturerna är något högre än svensk sommar (28-34 grader) och allting blommar. 
Kommer man i juli/ augusti stiger temperaturerna till 40-45 grader. Det är så hett att man knappt kan vistas ute. Lägg därtill en tropisk luftfuktighet på 95-98%.
Min syster och hennes man har hittat sitt eget lilla paradis på jorden. Det är 45 minuters bilfärd till närmaste staden, Huntsville.  
Bakom tomten sträcker sig milsvid skog. Det finns sjöar, boskapsrancher och floder med alligatorer. 
På tomten finns en tre meter djup damm med fiskar, grodor och ormar. På kvällarna kan man lyssna till fantastiska grodkonserter. Dammen är en källa, vilket gör att det fylls på nytt vatten hela tiden. 






Charlie
Så här såg Charlie ut när min syster hittade honom övergiven utanför sitt hus, 7 veckor gammal


Bitsy Lou



Denna travel trailer var min bostad under min vistelse. Första natten vaknade jag skräckslaget av prärievargarnas  yl. (Coyotes) Det lät som om de var alldeles nära. 
Deras ylande satte igång samtliga hundar i omgivningen, kossorna på farmerna runtomkring började råma.  
Förutom coyotes finns det riktiga vargar, pumor och rådjur - plus ett fantastiskt fågelliv: Kolibrir som jag tyvärr aldrig lyckades fånga på bild.





Huset där min syster bor


Verandan där jag bl.a. skrev månadens krönika till Mölndals-Posten


















Min syster och systerson


Kvällsmys på dammen - till höger min svåger  med hunden Bulkhead


Min systerdotter med pojkvän


Systerns 50-årskalas med svärfar, 80 år, som dagen till ära bar Sverige-T-Shirt


En stilla kvällsöl


Två stilla kvällsöl i travel trailern (det var kallt på nätterna!)

Avstånden i Texas är långa. Staten är cirka 1,5 gånger Sverige och har drygt 22 miljoner invånare, alltså ganska glest befolkad. Det blir mycket bilåkande och radiolyssnande. 
Drygt hälften av alla stationerna spelar country och classic rock i olika former. Resten är stationer på spanska med latinamerikansk, några svarta hip-hop-kanaler, religiös väckelseradio både på engelska och spanska samt npr, National Public Radio. 
En av de mest populära radiostationerna i East Texas är Country Legends Houston 97,1. Klicka på länken och du kan lyssna på kanalen från deras hemsida. 
Kanalen spelar endast klassiska countryartister som Johnny Cash, Dolly Parton och Willie Nelson. 

Country Legends





Mera Texas: 


Tankar från en veranda i Texas här

Don Christo in Dallas här



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar