måndag 9 maj 2011

Texas Beer Festival 2011



Texas har väl alltid varit känt för sitt "F***ing Close To Water Beer", eller hur? Detta omdöme stämde för sådär 7-8 år sedan, men det har hänt en hel del på ölfronten sedan dess, liksom i Sverige för övrigt. 
Ok, klimatet med 40-45 grader i skuggan under högsommaren kräver rejäla törstsläckare som Corona eller Sol - man sitter inte gärna och sippar på en porter eller stout med svetten rinnandes nedanför ryggen. 
Jag är själv en säsongsdrickare, älskar att svalka mig med en Weissbier i en tysk Biergarten eller på en svensk uteservering sommartid. Höst och vinter hänger jag mig åt de svarta dryckerna. 
Vid mitt besök i Texas nyligen upptäckte jag att det även i djupaste Södern finns ett antal mikrobryggerier som brygger goda ales, stouts och porters. 
I helgen som gick arrangerades  Texas Beer Festival i Houston. 
De första bilderna tog jag i "Food Market" i Dallas, min systerdotters lokala livsmedelsbutik. 
Deras mikrobryggeriavdelning hade hade gott och väl fyllt hela The Rover, mitt "vardagsrum" i Göteborg. 
Lägg märke till att det bredvid prismarkeringarna skyltas med ratebeers betyg och omdömen om ölen. 
Jag hittade mikroöl till och med i små lokala beer stores i landsbygdshålor ute på vischan. När det gäller ölutbudet har mycket ändrats i Texas, liksom i hela USA.

Länk  till Southern Star Brewing Company i Conroe utanför Houston.

Klicka på bilderna för större format.





Vad sägs om en 6-pack TITAN IPA för 69.- kronor?



..eller en 6-pack ANCHOR PORTER för 63.- kronor?





En hyfsad god humlig törstsläckare att dricka på en veranda i Texas  en het sommardag















Två stilla kvällsöl i travel trailern





Filmen om "Den amerikanska ölrevolutionen":





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar