onsdag 1 juni 2011

Ingrid Segerstedt-Wiberg - Ett bråkigt samvete

Klicka på bilderna för större format!



Ingrid Segerstedt-Wiberg


I maj förra året gick en av mina stora idoler bort: Ingrid Segerstedt Wiberg.  
Igår besökte jag ett seminarium i Göteborgs Universitets aula, som ingick i seminarieserien "Ett bråkigt samvete" för att hedra Ingrid Segerstedt-Wiberg 1911-2010. 
Hon skulle ha fyllt hundra år i år. 



Lennart Persson, känd från "Debatt" och "Aktuellt" skötte programledarskapet galant. 
Deltagarna var EU-minister Birgitta Ohlsson (fp), Linda Nordin-Thorslund, generalsekreterare i svenska FN-Förbundet, och Maj-Britt Theorin (s)-veteran inom FN och den svenska nedrustningskommissionen. 

Lennart Persson, programledare


Linda Nordin-Thorslund, Birgitta Ohlsson (t.h.)


Maj-Britt Theorin (t.v.)

EU-minister Birgitta Ohlsson berättade ett par personliga och gripande minnen från möten med Ingrid Segerstedt-Wiberg.  
Ingrid var djupt engagerad i flyktingfrågor, och en stark försvarare av asylrätten. När hon såg orättvisor agerade hon med hela sitt hjärta. Hon hjälpte även till att gömma flyktingar, som fått avslag och skulle utvisas ur Sverige. 
Ingrid visade ett stort civilkurage, och hon var orädd -trots att hon ständigt blev utsatt för hot från nazister, ända till sista dagen. 
Syftet med detta inlägg är inte att beskriva Ingrids liv eller hennes insatser för freds- och flyktingpolitiken. Därtill räcker inte utrymmet här. Låt mig bara berätta ett av mina minnen jag har av Ingrid.
Jag har mött Ingrid några gånger under tiden jag var aktiv inom Föreningen Stoppa Rasismen i Göteborg; såväl i hennes hem på Föreningsgatan som på antirasistdemonstrationer, då hon alltid hade med sig sina älskade hundar (Ingrid var hundtokig!)
Jag minns en resa till Stockholm. Stoppa Rasismen deltog vid en fredsfestival på Långholmen. Väl framme skulle den chartrade bussen betalas. 
Ordföranden i föreningen öppnade ett kuvert, och när Ingrid såg hur lite pengar det fanns i det, betalade hon hela busskostnaden för sällskapet ur egen ficka. "Ni har det inte så bra ställt i föreningen, men det har jag" var hennes kommentar. 
Denna generösa gest säger mycket om hur Ingrid var som människa!







Källor och lästips:


Om Ingrid på Ingrid Segerstedt-Gymnasiets hemsida här!

Om Ingrid på Wikipedia här!

Mera om gårdagens seminarium på Berits Blogg här!

Svenska FN-förbundets hemsida här!




Till sist en hälsning från Kalle till nazisterna:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar