lördag 3 november 2012

Äta sova dö i Lübeck



Jag växte upp med Nordische Filmtage på 1970-talet. Med en "Dauerkarte" såg jag nästan allt, en fantastisk filmupplevelse som började kl 10 på förmiddagen och slutade sent på kvällen. Till många filmer var regissörer och skådespelare inbjudna. Så träffade jag bl.a. Harriet AnderssonHarry Schein och Jörn Donner.

På den tiden var inte festivalen så stor som den är idag. I pauserna stod man i foyern, rökte och drack sekt. Ett tillfälle som jag minns, var när Jörn Donner bad mig om eld till sin cigarett. Mötet utmynnade i trevligt småprat. Jag var bara 16 år och mäkta stolt över att ha pratat med en kändis!




Just nu pågår de 54:e nordiska filmdagarna, och idag belönades Gabriela Pichlers film Äta sova dö med Nordtyska Radions (NDR:s) filmpris. Pichler får dela priset med dansken Thomas Vinterberg och hans film Jagten.

Jag såg Äta sova dö på bio härom dagen och har lite blandade känslor inför den. När jag recenserade filmen på filmtipset.se gav jag den en stark 3:a. 

Filmen spelades in i Västskåne och handlar om tjejen Rasa som blir av med jobbet från byns lokala grönsaksfabrik. Då fadern har svårt att få anställning försörjer Raša dem båda genom sitt fabriksarbete. 

Det är ett monotont jobb, men Raša trivs bra och arbetet skänker henne gemenskap och trygghet - ända tills den dag då det varslas om uppsägningar och Raša får beskedet att hon är en av dem som måste gå.

Starka skådespelarprestationer med tanke på att samtliga medverkande är amatörer. Härlig galghumor men bitvis också nattsvart - filmen lider enligt min åsikt stundtals av övertydligheter men lämnar definitivt ingen oberörd. Gå och se den, något liknande får man inte se på bioduken varje dag. Den är ett självskrivet Guldbaggeämne! (Kom ihåg var du läste det först).


Här några recensioner:

Svenska Dagbladet, som ger full pott, dvs sex prickar.

Expressen ger fyra getingar.

SVT:s Kulturnyheterna skriver: en av årets bästa svenska filmer

Offensiv har också sett filmen och är imponerad.

NDR:s filmpris är inte det första för Gabriela Pichler. Vid filmfestivalen i Venedig fick filmen motta publikens pris.

Här filmfestivalens sida på engelska med info och uppgifter över samtliga prisbelönta filmer.



NDR är norra Tysklands publicservicebolag som sänder dygnet runt över Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern, Hamburg, Bremen och Niedersachsen. 

Kanalen kan ses över hela Tyskland, men tonvikten ligger på de norra delstaterna och Norden. Programmet livestreamas, du kan se det om du klickar här. 





Trailer: Äta sova dö:



Du hittar inlägg från tidigare Nordische Filmtage om du klickar på den blå etiketten nedan: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar