lördag 6 augusti 2011

Markus Rosenberg - Der Schwede des Tages

Markus Rosenberg

Den som hamnar på min blogg ser med en gång i högerspalten, vilket fotbollslag jag hejar på. 
I Bremen är jag född och uppvuxen, och man lämnar inte sitt barndoms lag, vart man än flyttar i världen. Extra roligt att följa mitt barndomslag blir det, när det finns svensk anknytning, som i fallet Markus Rosenberg.
Idag var det upptakt för en ny Bundesligasäsong. Bremen mötte Kaiserslautern på sin hemmaarena vid floden Weser, och vann med 2:0. 
Samtliga mål gjorda av Markus, som nu är tillbaka efter ett års utlåning till spanska Santander. 
Vilken upptakt, vilken revansch! 
Markus har varit uträknad många gånger, men jag har alltid vetat att han är en toppenspelare. Huvudsaken han hamnar i ett lag där han trivs. Fotboll är till stor del psykologi, tror det eller ej. 
Det är i Werder Bremen Markus har trivts bäst och har haft sina största framgångar. Här kommer han att stanna och avsluta sin fotbollskarriär. 


Markus Rosenberg, Lennart Thy (t.v.), Aaron Hunt (t.h.)






Lennart Thy

Till sist: 
Lägg namnet Lennart Thy på minnet!

Denna unge anfallsspelare från Frechen utanför Köln kan titulera sig "U17-Europamästare 2009" och gjorde en hel del bra insatser i dagens match, en rejäl målchans bl.a. som räddades av K´lauterns målvakt.

Lennart har danska rötter, men är född av tyska föräldrar. Efternamnet uttalas "tii".

Jag är ganska säker på att vi kommer att se mycket av honom i framtiden, kanske t o m i landslaget.





Länkar:


Aftonbladet: Succé för Rosenberg i comebacken


Expressen: Rosenberg: "Jag kan spela här för evigt"


Svenskafans: Rooosenberg!


Sportschau: Hanseaten kommen gut aus den Startlöchern



Facebookgruppen 
Markus Rosenberg - Der König von Bremen


Facebook: Markus Rosenbergs fansida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar