fredag 29 april 2011

Skuggornas barn - Var kommer barnen in?

ur kortdokumentären "Skuggornas barn"

Idag såg jag kortdokumentären "Skuggornas barn", efter att ha blivit tipsat om den i ett radioinslag om sexuella övergrepp i Studio Ett. 
Filmen följer en nioårig flicka och två ungdomar i 20-årsåldern, som utan omskrivningar på sitt eget språk berättar om vad det innebär att i unga år användas som sexobjekt.  
Det är ett omskakande och gripande dokument, du kan se och läsa mer om filmen på Kanal 24:s hemsida. 
Jag har själv lyckligtvis inga egna erfarenheter av sexuella övergrepp i barndomen, men jag har i mitt yrke som mentalskötare kommit i kontakt med många patienter som drabbats, som utnyttjats sexuellt, inte så sällan av en förälder eller en nära släkting.  
Många barn och ungdomar som deltar i idrottsföreningar, scoutrörelsen, eller läser på internatskola lever i farozonen. Det har inte minst Patrik Sjöbergs berättelser visat, som dominerat medierna de senaste dygnen.  
Jag rekommenderar filmen "Skuggornas barn", även om den stundtals är plågsam att se. Kanal 24 vill sprida den i undervisningssyfte, och uppmanar på sin hemsida att blogga och informera om dokumentären. 
Detta har jag härmed hörsammat. Filmen kan du se här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar