onsdag 30 mars 2011

Med cykel på väg till Kina

Oscar Johansson och Emil Börner

När Oscar Johansson var 11 år fick han diagnosen Tourettes syndrom. Tvångstankar, huvudvärk, sömnsvårigheter har gjort det svårt att gå i skolan, och han har varit sjukskriven i långa perioder. Han började gymnasiet, men upptäckte snart att det inte var bra för honom.
Den 12 mars började Oscar Johansson från Lindome sitt livs resa.  
På 290 dagar ska han tillsammans med Emil Börner från Stockholm cykla genom 12 länder för att nå slutdestinationen Kina. Men resan började egentligen långt tidigare.


Oscar Johansson från Lindome


Emil Börner hade planerat sin resa i detalj när världen plötsligt rasar samman och det ofattbara inträffar. I en allvarlig olycka i Mars 2010 bröt han ryggen och akutopereras. Han vaknar upp med titanskruvar i ryggen, punkterade lungor och ett förlamat högerben.

Efter år av mental träning, rehabilitering, och smärta är båda på benen, med en stenhård vilja. Den 12:e Mars 2011 påbörjade de sin cykling från Stockholm till Peking!
Följ Oscars och Emils spännande cykelresa till Kina på deras hemsida thebigtrip.se 
Läs om Oscar Johansson från Lindome i dagens Mölndals-Posten.
Under resan kommer vi att samla in pengar via Radiohjälpen till fonder för funktionsnedsatta runt om i 


Thebigtrip.se - Presentation from Emil Börner & Oscar Johansson on Vimeo.


Redan som barn drömde jag om att resa till Kina. Om jag bara grävde tillräckligt djupt i sandlådan skulle jag så småningom komma fram till mina drömmars land. 
1988 blev drömmen verklighet, då jag hade råd att köpa en 5-veckors cykelresa med Äventyrsresor. Tillsammans med mina australiensiska medresenärer cyklade jag mellan 5 och 10 mil om dagen genom södra China, i Guilin och Peking. 
Vi bodde inkvarterade omväxlande på hotell, vandrarhem, hemma hos familjer och på stampat jordgolv uppe i bergen hos Yaofolket i gränstrakterna till Vietnam. 
Privat biltrafik existerade inte - det var minibuss, taxi och framförallt cykeln som var kinesernas fortskaffningsmedel. Peking korsades av 6-filiga motorvägar med nästan enbart plingande cyklister. 
Jag har förstått när jag sett reportage från Kina nu, att samhället har förändrats totalt -och att jag antagligen inte skulle känna igen mig om jag åkte tillbaka dit idag.
Jag ser fram emot att följa Oscars och Emils resa via deras hemsida, med bilder och videor.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar