tisdag 28 juni 2011

Skulptur i Pilane - en underbar sommardag på Tjörn

Klicka på bilderna för större format




Sjöbris och 27 grader i skuggan - jag är ingen "ligga och sola-människa", och havsvattnet är inte tillräckligt uppvärmt för min smak. 
Alltså bestämde jag mig för en heldagsutflykt denna lediga tisdag, och tog en tur till Tjörn, närmare bestämt Pilane gravfält. För femte sommaren i rad anordnas där en skulpturutställning av världsklass i en unik miljö.  
Pilane är ett av Sveriges vackrast belägna gravfält med ett 90-tal domarringar, resta stenar och stensättningar från järnåldern omgivna av ett uråldrigt kulturlandskap med spår från stenåldern. 
Har man inte bil, går det alldeles utmärkt att resa med Tjörn Express från Göteborg till Kållekärr. Där byter man till Buss 356 och går av vid hållplatsen Basteröd. Därifrån 1km promenad. 

I Pilane visas sammanlagt 16 skulpturer och installationer, här några av dom:  


Världsartisten Tony Cragg, som under 2011 blivit första nutida konstnär att få ställa ut i Louvren i Paris, deltar i Pilane med tre verk. Denna bronsskulptur heter "Discussion".










"Stressbeulenmann", i aluminium av Erwin Wurm, Österrike:





"Someone And Someone" i brons, av den uppmärksammade irländska konstnärinnan Eva Rothschild, aktuell med en stor installation i Central Park i New York:




Liljekonvalj i brons och glas av Klara Kristalova, Sverige/ Tjeckien. Verket kommer efter utställningen att installeras permanent i Falkenberg:






Ser du fåret?



"Intergalactic Totem" i aluminium av Lori Hersberger, Schweiz:






"Allt är möjligt", lindansare på telefonledning av Eric Langert, Sverige. Verket kommer efter utställningen att installeras på Restad Gård i Vänersborg:















"Krokodiler" gjorda av gummidäck, Eric Langert, Sverige. 
DETTA FÅR LEVER FARLIGT!







"Giant Aid Rabbit med glasögon. Installation av Kent Karlsson, Sverige. En fem meter hög jättehjälpsam kanin:















"You Gotta Go Out, You Don´t Have To Come Back" - Installation av Keith Edmier, USA:










Världsartisten Tony Cragg, som under 2011 blivit första nutida konstnär att få ställa ut i Louvren i Paris, deltar i Pilane med tre verk. Denna bronsstaty heter "Point Of View":






"Sprung" - installation av Leo Pettersson, Sverige:
















Havsutsikt



The swedish fika:




Är du med i Facebook kan du se mitt Pilane-album med sammanlagt 96 foton. Där finns samtliga skulpturer samlade. 
Klicka här. 

Hemsidan till Skulptur i Pilane finns här. 
Varje gång jag åker över Tjörnbroarna tänker jag på den fruktansvärda olyckan 1980, när en båt körde på brofästet och hela bron rasade i havet.  
Jag arbetade på Sankt Jörgens sjukhus då, och flera av mina arbetskamrater hade släkt och vänner som hade kört ner i havsdjupet den dimmiga natten. 
Det tog polisen 40 minuter från det de fått larmet tills området spärrades av: 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar