tisdag 8 februari 2011

En alldeles speciell PRINSESSA



Det här är en av mina festivalfavoriter. Katja Kukkola spelar "prinsessa", en kvinna med diagnos schizofreni  som varit inspärrad på mentalsjukhus i nästan hela sitt liv. En film med mycket humor bland allt det svarta.

Hon är cabarédansös och heter Anna Lappalainen. Hon vägrar bli kallad sitt namn, utan insisterar på att bli behandlad som den prinsessa hon tror sig vara.

Filmen ger oss en lektion i psykiatrins historia. Från 1945 fram till idag - från insulinkomabehandlingar till dagen då alla tvångströjor brändes på bål och ersattes med elbehandlingar - från lobotomins dagar till  psykofarmakans intåg.


Jag har arbetat som skötare på ett mentalsjukhus under många år och känner igen mycket av den lilla värld som dessa sjukhus ändå var - avskärmade samhällen med självhushållning, egen park- och trädgårdsskötsel, kyrka och kyrkogård, där såväl patienter som personal jordfästes.

Jag har varit med och vårdat alla dessa lobotomiskadade patienter, som med sina karakteristiska katatoniska rörelser framlevde sina sista dagar likt vandrande vålnader - mycket realistiskt skildrat i filmen!

Tro nu inte att detta är en nattsvart deprimerande film, tvärtom. Den är fylld av värme och humor och lockar till många skratt!

Prinsessa utmärker sig genom ett fantastiskt, nästan autentiskt skådespeleri. Att den gjort braksuccé i Finland kan jag gott förstå. Den bygger på en verklig historia, och "prinsessa" lär vara den enda mentalpatienten i världen som fått en staty rest efter sig.

Regi: Arto Halonen, Finland, 2010


                                           Betyg: 4 mölndalskråkor





Läs om Sankt Jörgens sjukhus här. Där arbetade jag från 1978 tills det stängde 1992.

Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival finns samlade här!

Läs även Det svenska psyket

3 kommentarer:

  1. Finns den ute på marknaden att köpa denna filmen?
    Skulle vilja haft den filmen den verka ju så bra.

    Carin

    SvaraRadera
  2. Jag googlade på filmen och hittade denna länk:

    http://www.radioshopen.com/shop2/SE/20-32-024.html

    Enligt den kommer filmen ut på dvd den 23 mars. Försök att googla igen efter det datumet, då kanske den finns på fler ställen, till lägre pris. Kanske kommer som hyr-dvd också?

    Googla prinsessa arto halonen, det finns nämligen en annan film med samma titel.

    Jag rekommenderar filmen, den är verkligen gripande och bra!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag hittade denna sida när jag sökte på ECT och elchocker.

    Denna film måste jag verkligen se.

    Det hemska är att elchocksbehandlingar fortfarande ges i Sverige.

    Se dessa sidor:
    Elchocker, ECT
    Film om ECT

    Hälsn,
    Peter

    SvaraRadera