söndag 12 juni 2011

Rivna av humle - Ölnördarnas vandring genom Majorna

Klicka på bilderna för större format!


Jonas Ahnfelt hälsar alla ölvandrarna välkomna

I lördags var det säsongsavslutning för Svenska Ölfrämjandets aktiviteter före sommaruppehållet: Detta innebär traditionsenligt en ölhistorisk vandring under kunnig ledning av Jonas Ahnfelt. 
Jonas är en ledande ölprofil i Göteborg och en av huvudpersonerna i Sveriges Radios dokumentär "Riven av humle", som sändes för några veckor sedan, och som du kan lyssna på om du klickar här
Vi var dryga 60 glada ölfrämjare som samlades utanför Majornakrogen  The Red Lion vid Mariaplan, alla försedda med eget stop/ glas eller sejdel samt några medhavda öl. Vandringarna är sponsrade så det bjöds på några skvättar också.  
Själv intog jag min lunch vid Mariaplans korvkiosk i form av en hel special med räksallad och en Pucko. Kiosken är känd över hela stan för "gött mos" och det omdömet håller än trots att jag tycker moset hos Lasse på Heden och Gourmet Korv är några strån vassare. 
Denna skylt sitter på fönstret till Mariaplans korvkiosk, -och senast här inser man att man befinner sig i Majorna:




Ölentusiasternas samling vid pumpen:






Vem är den mystiske mannen i hatten?

Vandringen gick i år från Svanebäcksgatan i Kungsladugård, genom Majorna, över Gråberget fram till Djurgårdsgatan. Vid olika stopp berättade Jonas om källor, bryggerier och mältarmästare. 
Temat för årets vandring var Vatten, en nog så nödvändig ingrediens för att kunna brygga ett gott öl. 




Tidvis var sluttningarna branta. Göteborg är som bekant byggd på kullar och berg, och det krävs god kondition för att klara av Ölfrämjandets historiska vandringar. 
När det var som jobbigast visste man i alla fall att det skulle bli en vätskekontroll som belöning. 


Upp mot Gråberget


Tropikerna? Nej, Gråberget i Majorna, Göteborg: 



Äntligen uppe på toppen, på en plats jag inte kände till fanns, den är hemlig och finns inte utsatt på kartan. 
Vi uppmanades att glömma all information vi fick om platsen, och nu kommer jag inte ihåg var vi var. 
Ser du var vi är någon stans?




Lite suddigt, tagen med mobilkameran - ser du var vi är?


Tid för dagens första vätskekontroll, som jag inmundigade ur min porslinsejdel med motiv från Hansestaden Lübeck. Där bodde jag mellan 1970 och 1978, och sejdeln är ett min minne från den tiden, min tonårstid. 
Till höger en god vän som även brygger öl av och till. Vad är det för skumt märke han har på sin skjorta?





Vy mot Älvsborgsbron och delvis havsutsikt


Genom Majorna, vy mot Masthuggskyrkan


Vandringen förde oss genom två kyrkogårdar i Majorna. Vi stannade till hos mältarmästare, bryggare och bryggarfruar. 
Jonas berättade deras historia och vid slutet av varje lektion skålade vi för vederbörande, som också fick sig en skvätt öl. 




Klicka på bilden om du vill läsa vad som står



Här skålade vi för mältarmästare Robert Everett






Bryggmästare Persson ska ´la också ha sig en skvätt?




Så här glad ser en ölfrämjare ut!




Typisk träbebyggelse i Majorna. Just detta hus blev riksbekant genom tv:s Uppdrag Granskning
Jag tycker att fasaden ser lite skamfilad ut. Kanske ett fall för Allbäck Bygg? Men vart ska vi skicka fakturan?




En del av oss avslutade promenaden på Haket på Första Långgatan i Masthugget: ett stenkast från den plats där Roempkes Bryggeri låg en gång i tiden. 


Roempkes Bryggeri, Första Långgatan vid Masthuggstorget


Är du intresserad av bilder från gamla Masthugget skall du absolut klicka här! 

Där kan du klicka dig igenom gamla fotografier och läsa om Masthuggets historia.



Avslutning på Hakets solsida: 






Kranar på Haket




Senare på kvällen vandrade vi vidare till The Rover. 

The Rovers räkmacka


Sådana här kvitton kan man bli förärad med om man är stammis:






Länkar för god ölkultur:


Radiodokumentären Riven av humle


Svenska Ölfrämjandets hemsida


Majornapuben The Red Lion vid Mariaplan


Masthuggetpuben Haket på Första Långgatan


Mitt vardagsrum The Rover Andra Långgatan




Länkar för god korvkultur: 


Om Mariaplans gatukök i Majona


Hemsidan till Lasse på Heden


Hemsidan till Gourmet Korv






Lästips ur bloggen:


Ölprovning, sparris, storbandsjazz samt en och annan schlager här!


Prisat vare Systembolaget, min ölkrönika ur Mölndals-Posten här!


Högt i tak på stamHAKET här!




Bonusvideo: E den go´ eller?

1 kommentar:

  1. Ni är vid den gamla vattenreservoaren på Gråberget, den nya grafittimålade "klumpen" mitt emot är tydligen skyddsobjekt.

    SvaraRadera