tisdag 22 februari 2011

Vilken soppa!

Christinae kyrka i Göteborg, vykort

När jag flyttade till Sverige och Göteborg 1978 blev jag automatiskt medlem i Tyska församlingen. Det var på statskyrkans tid och jag upptäckte detta vid min första skattedeklaration året därpå. Tänk om jag hade varit katolik, jude eller muslim?

För att bli svensk medborgare var man på den tiden tvungen att ha fört ett oklanderligt leverne i Sverige i 7 år. 1985 gav jag upp mitt tyska medborgarskap och blev Svenne Banan. Anledningen var att tyska staten varje gång jag hälsade på mina föräldrar i Lübeck påpekade, att jag inte gjort min militärtjänst.

Vid ett besök blev jag efter ankomst med Stenabåten i Kiel transporterad till en förläggning och tvångsmönstrad. Alla andra  hade redan mönstrad den dagen. Jag var alltså en eftersläntrare och jag antar att personalen ville hem eller gå på lunch.

De tog puls och blodtryck samt okulärbesiktigade mina ädla delar. Efter denna procedur fick jag stå ensam naken framför ett podium med tyska flaggan som bakgrund, där ett antal militära dignitärer förkunnade:
"Sie sind tauglich" -ni är duglig!

1985 skickade svenska staten ett vackert diplom hem till mig som förklarade att jag nu hade blivit upptagen som medborgare i Konungariket Sverige. Diplomet pryddes av riksvapnet.

Med följde en färggrann broschyr på tyska med information om det svenska samhället. Samma vecka dimpade kallelse till mönstring ute vid Säve ner i brevlådan, men det är en annan historia.

Vart jag än flyttar i Göteborgsregionen följer mitt medlemskap i Tyska kyrkan med. Det spelar ingen roll om jag bor i Masthugget, Lerum, Kungälv eller Mölndal.

Egentligen borde jag tillhöra Fässbergs församling, men för mig är medlemskapet i Christinae kyrka sista bandet med mitt gamla hemland som jag inte vill ge upp.

Varje torsdag kl 12:00 under vår och höst är det tysk-svensk sopplunch i Christinae kyrka. Efter en kort andakt på tyska och svenska framförs klassisk musik av olika artister.

Därefter kan man avnjuta soppa, bröd, kaffe och kaka för 25.- kronor längst bak i kyrkan, och småprata med de andra besökarna . Jag är ledig varannan torsdag och bruka besöka soppluncherna. Där är en mycket trevlig stämning och atmosfär.

Soppkök på tyska och svenska

Redan på tisdagen börjar förberedelserna då kyrkoherdeparet Hans-Viktor och Christa Krolovitsch handlar ingredienserna. På onsdagen lagas soppan från grunden i köket i Tyska Christinæ kyrka.

– Vi provlagar inte recepten hemma, säger Christa Krolovitsch, och alla i gruppen kan föreslå en ny soppa.

I köket pågår inte bara soppkok, utan även språkövningar på både tyska och svenska. I gruppen finns båda nationaliteterna.

– Vi gör detta för att det är så roligt, säger Lena Strauss, som precis som de andra lägger minst fem timmar i stort sett varje torsdag på sopplunchen.

Stefanie Sauer Renner har drivit kafé i Göteborg, men är nu arbetslös. Hon började med att vara gäst på luncherna. Efter ett tag frågade hon om hon kunde hjälpa till och på den vägen är det.


Här kan du läsa mer om "Soppkok på tyska och svenska"



Maria Keohane


Nu på torsdag den 24 februari framför sopranen Maria Keohane Dalakoraler, ackompanjerad på orgel av Magnus Kjellson.

Hon är en mycket efterfrågad oratoriesolist och har samarbetat med många av de mest välrenommerade dirigenterna.

Under Säsongen 2009-10 turnerade Maria i Japan, Europa och Skandinavien med Concerto Copenhagen, Ricecar Consort, European Union Baroque Orchestra och The Netherlands Bach Society. 

Hon sjöng även Händels Messias i Storkyrkan, Brahms Requiem i Göteborgs Konserthus och Faures Requiem i Örebro Konserthus.

Bland nyligen genomförda och framtida engagemang kan nämnas en Europaturné med European Union Baroque Orchestra, Johannespassionen med Ricecar Consort, Messias i Storkyrkan och Bachs Wedding Cantata med Philharmonia Baroque Orchestra i San Francisco.

Här är tyska församlingens kalender där du kan botanisera och klicka dig fram till framtida lunchkonserter. De är alltid på torsdagar. 



Maria Keohane sjunger "Zerfließe, mein Herze" ur Johannespassionen  av Johann Sebastian Bach

Läs även Fredagsmys med Rachmaninov

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar