söndag 27 februari 2011

Häftig tonårsrevolt - Xavier Dolan x 2

Xavier Dolan
Den unge kanadensiske regissören Xavier Dolan har höjts till skyarna av en enig filmkritikerkår världen över. Just nu visas två av hans filmer på Hagabion och jag passade på att se båda denna fredag och lördag. 
Det är min jobbarhelg vilket innebär att jag tjänstgör från kl 11:00 till kl 20:00 varje kväll. Eftersom bion finns bara några kvarter bort passar det bra att avsluta dagarna där, istället för att ta bussen direkt hem. 
Xavier spelar huvudrollen i båda filmerna och är charmant och bedårande. 
Jag dödade min mamma är hans första film som han regisserade bara 19 år gammal. 
Här blandas motsägelsefulla känslor mellan den unge Hubert och hans frånskilda mor. En film om tonårsrevolt, sökande efter en egen sexualitet samt svårigheten att bli vuxen. Ett gripande drama med tvära kast mellan hat, vredesutbrott  och kärleksbetygelser. 
Komma-ut-ur-garderoben-problematiken finns där men är inte huvudtemat. Här handlar det om att visa mor-och-son-relation, och det gör Xavier Dolan mycket bra! 
SvD:s filmkritik kan du ta del av här
Mitt betyg blir 4 mölndalskråkor


Jag dödade min mamma, trailer:



Xaviers andra film Les Amours Imaginaires har på svenska fått den intetsägande titeln Hjärtslag. Det är ett triangeldrama mellan Francis som är gay, Marie som är straight och den adonislike och manipulativt flörtande Nicolas. 
Älskare av franska och italienska 60-talsschlager får här full valuta för pengarna. Filmen är snygg, elegant, modemedveten och inehåller mycket musik.
Hjärtslag fick ungdomspriset vid förra årets festival i Cannes - och det ÄR en ungdomsfilm. Inte desto mindre sevärd på grund av diverse dråpligheter som de trånande ungdomarna råkar ut för.  
Feelgood för en trevlig lördagkväll på bion - 3 mölndalskråkor för det. 

Dessutom är det ju inte varje dag precis som det visas franskspråkiga kanadensiska filmer på bio i Sverige - passa på att se dom nu.
SvD tyckte så här. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar