lördag 12 februari 2011

Unga muslimer reser till Auschwitz

För två år sedan besökte jag koncentrationslägret Dachau. Det var en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Visst hade jag sett dussintals filmer och dokumentärer om ämnet, men att med egna ögon se barackerna, avrättningsplatserna och "duscharna" var något helt annat.

Förföljelsen och förintelsen av judar, romer, Jehovas vittnen, katolska präster, socialdemokrater, kommunister, homosexuella, handikappade, o.s.v. är en del av den europeiska historien alla borde känna till, och aldrig få glömma.


Fem unga muslimska killar på Latinskolan i Malmö, som är mot antisemitism, ska tillsammans med sina klasskamrater åka på en studieresa till det tyska koncentrationslägret Auschwitz i Polen.

De muslimska killarna på Latinskolan blev totalt gripna känslomässigt av ämnet förintelsen under en historielektion och nyfikna över att få veta mer. Nu har de skramlat ihop pengar till en resa för hela klassen till koncentrationslägret Auschwitz i Polen.

De fem gymnasiekillarna tror att diskriminering och hat grundar sig på okunskap. Med sina resa vill de också försöka påverka och förbättra relationerna mellan olika religiösa grupper i Malmö.

När de kommer hem från studeresan ska de hålla föredag för andra elever och deras besök på koncentrationslägret kommer att filmas. Filmen har de sen tänkt sprida vidare till andra skolor.



Idag frotterar sig nynazister och förintelseförnekare som Robert Faurisson från Frankrike och den tidigare Ku Klux Klan-ideologen David Duke från USA med Irans president Ahmadinejad och påstår att Förintelsen aldrig har ägt rum.

Snart finns det inga överlevande kvar i livet, som med egna ord kan berätta, hur det var att leva i utrotningslägren. Därför är det så viktigt, att hålla minnet vid liv!

Är du med i facebook kan du se mina foton jag tog i Dachau här.

2 kommentarer:

  1. Jag blev så glad när jag såg det här klippet och läste ditt inlägg. Tack, Christian!

    SvaraRadera
  2. Tack Helena, det blev jag också. Önskar dig en fortsatt trevlig helg! :)

    SvaraRadera