tisdag 8 februari 2011

The Troll Hunter - årets kalkonfilm


Göteborg International Film Festival

The Troll Hunter

Denna norska låtsasdokumentär á la Blair Witch Project presenterades i programmet "som festivalens självklara måstefilm". Det är för mig helt obegripligt!

Vi följer tre ungdomar som gör ett reportage om förmodad tjuvskytte på björn. Snart blir de varse att det handlar om troll som härjar i området. Myndigheter likt den norska trollstyrelsen gör allt för att hemlighålla detta för befolkningen.

Specialeffekterna är många och jag är säker på att regissören och hans team har haft roligt vid sina datorer när de synkroniserat med den norske illustratören Theodor Kittelsens klassiska trollteckningar.

För min del är detta bara ännu en dålig norgehistoria. Drakens 23-visning på fredagkvällen var fullsatt, och efter föreställningen satte jubelvrålen igång från publikens sida. Måhända har jag missat något här?

Jag såg en  ungdomsfilm utan skådespeleri, enbart sökande efter mer och mer specialeffekter. Jag hade accepterat filmen som förströelse i ett YouTube-klipp på 10 minuter. Sorry Norge, nul poäng fra mig!


Regi: André Øvredal, Norge, 2010


                                          Betyg: En död mölndalskråka






Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival finns samlade här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar