fredag 11 februari 2011

När Kina möter Afrika


Göteborg International Film Festival

When China Met Africa

Redan som barn drömde jag om att resa till Kina. Om jag bara grävde tillräckligt djupt i sandlådan skulle jag så småningom komma fram till mina drömmars land.

!988 blev drömmen verklighet, då jag hade råd att köpa en 5-veckors cykelresa med Äventyrsresor. Tillsammans med mina australiensiska medresenärer cyklade jag mellan 5 och 10 mil om dagen genom södra China, i Guilin och Peking.

Vi bodde inkvarterade omväxlande på hotell, vandrarhem, hemma hos familjer och på stampat jordgolv uppe i bergen hos Yaofolket i gränstrakterna till Vietnam.


Privat biltrafik existerade inte - det var minibuss, taxi och framförallt cykeln som var kinesernas fortskaffningsmedel. Peking korsades av 6-filiga motorvägar med nästan enbart plingande cyklister. Jag har förstått när jag sett reportage från Kina nu, att samhället har förändrats totalt -och att jag antagligen inte skulle känna igen mig om jag åkte tillbaka dit idag.

Dokumentärfilmen When China Met Africa skildrar hur Kina idag, i sin jakt på råvaror och sin strävan att försörja en allt större andel medelklass med mat, håller på att "kolonisera" Afrika. På senare år har Kina blivit en viktig investerare och handelspartner i många afrikanska nationer.

I filmen möter vi vardagsproblem och storpolitik i denna nya verklighet, på gräsrotsplanet i Zambia.Bönder sliter med hackor för den nykoloniala, kinesiska storbonden Changming Liu, som tycks livrädd för sina anställda och för det mesta kommunicerar med dem från bakom ett stängsel.

Språkförbistring och kulturkrockar staplas på varandra, och antar ibland närmast komiska former. Men vi följer också makten i form av Zambias handelsminister som söker nya investerare på resa i Kina. Nya relationer i en värld med nya styrkeförhållanden.

En mycket intressant film som är värd minst 3 mölndalskråkor. Hoppas att SVT:s Dokument utifrån köper in den så att filmen når en större publik.

Regi: Marc Francis, Nick Francis, Storbritannien/Frankrike, 2010





Kinas president Hu Jintao är just nu på sin tredje rundresa i Afrika och under tolv dagar ska han besöka åtta länder. Med sig i bagaget har han löfte om fördelaktiga lån och ökat bistånd. Vad som drar honom till Afrika är kontinentens råvarutillgångar, främst olja. Men nu höjs varnande röster, den kinesiska uppmärksamheten är inte enbart av godo.

”Det är knappast av snällhet, välgörenhet och empati för de fattiga, som Kina uppvaktar Afrika. Kina är en nation som gör tydliga och kalla beräkningar över vad det kostar att skapa sig vänner och inflytande; och säkra sitt energibehov,” skrev journalisten Macharia Gaitho i dagstidningen The Daily Nation för ett tag sedan.

Läs en intressant artikel om ökad skepsis mot Kinas jakt på oljan. ur Sydsvenskan här!

Radions OBS tog nyligen upp den kinesiska expansionen i Afrika: Det har gått ett halvt sekel sedan många afrikanska länder blev självständiga och de europeiska kolonisatörerna drog sig tillbaka. Idag överträffas de europeiska och amerikanska intressena i Afrika, med råge av Kina.

Kina är den afrikanska kontinentens största handelspartner, och både kinesiska investeringar och kinesiskt bistånd är stort i Afrika. Johan Lagerkvist, forskare vid Utrikespolitiska Institutet, diskuterar konsekvenserna.

Du kan läsa hans intressanta text Moderna myter om Kina i Afrika här!

Radions temasida Afrikas självständiga stater här!

Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival finns samlade här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar