onsdag 17 augusti 2011

Mölndal i mitt hjärta



Månadens krönika, publicerat i Mölndals-Posten 2011-08-10 

Mölndal i mitt hjärta 

För drygt en vecka sedan firade jag 10-årsjubileum som Mölndalsbo. Jag lämnade mitt älskade Majorna, var mycket skeptisk i början och trivdes inte alls. Efter ett tag gick jag på upptäcktsfärder och lärde mig uppskatta närheten till naturen. Här finns ett brett kultur- och föreningsliv med många eldsjälar, som tar tillvara och vidareutvecklar det som är unikt med Mölndal och dess historia. 
I sommar har jag lekt turist i mitt eget land och besökte bl.a Hunnebostrand. Där fanns storstilade planer på att bygga femvåningshus på den så kallade Udden, som tidigare hade varit ett stenbrott. Protester från lokalbefolkningen stoppade dock de storstilade byggplanerna. Nu finns där en magnifik skulpturutställning som lockar turister från när och fjärran. 
Här hemma har centrumplanerna med Steen & Ström spruckit med buller och bång. Kommunpolitikerna står åter på ruta ett. 
På sin blogg skriver Patrik Karlsson (s): "Det är dags att visa ledarskap och samla de politiska organisationerna för att hitta en bred lösning på hur man skall jobba vidare med centrumprojektet. Efter det att avtalet med Steen & Ström spruckit så krävs en dialog och en diskussion kring de nya förutsättningar som nu finns för ett centrumprojekt." 
Det är ett bra initiativ, även om man ironiskt kan kalla det för en omvändelse under galgen. Handen på hjärtat: visst fanns det positiva delar i Steen & Ströms projekt, men ett höghus och ett köpcentrum med alla de butikskedjor som redan finns på andra håll, hade inte lyft fram det specifika med vår stad. 
Jag tror att det nu finns en rejäl chans att göra om, göra rätt. Intresset bland Mölndalsborna är det inget fel på, det är bara att studera denna tidnings insändarsidor under årens gång. Felet är att en majoritet av de styrande i stadshuset har varit tondöva inför medborgarnas önskemål. 
Politikerna har haft sin chans och misslyckats med att skapa ett attraktivt centrum, rejält. 
Borde det inte vara dags för lite nytänk? 
Jag tror på kulturens kommersiella styrka. Sammanför alla goda krafter i Mölndal - från det lokala näringslivet, kultur-, förenings- och turismsektorn, och ställ frågan: 
Vad skulle få  Mölndalsbor och utsocknes att vilja besöka Mölndals Centrum? 
Det måste vara något specifikt, kanske ett permanent "World Food Market"? Småskalig torgförsäljning av lokalt producerat samt mat från hela världen - under tak med utrymme och scener för musik, kultur och turism? 
Från att ha vantrivts i början älskar jag trots allt mitt Mölndal och kan inte tänka mig att flytta härifrån. Bra kan dock alltid bli bättre.

Vill du läsa fler krönikor och andra alster ur Mölndals-Posten hittar du dom här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar