måndag 8 augusti 2011

Hökensås - där är gudagott att vara



Idag bär det iväg till Hökensås, närmare bestämt min vän Arnes sommarstuga vid Bredsjön. Jag längtar till skogspromenader, kantarellplockning, kortspel samt samtal & vin vid öppna spisen. 
Hökensås är en urbergsplatå i Västergötland som sträcker sig 10 mil utmed Vätterns västra strand, från Jönköpingstrakten i söder till sjön Viken i norr. 
Naturen på Hökensås domineras av mager tallhed och många sjöar och ger ett närmast norrländskt intryck. 
Där är gudagott att vara. Det har blivit en tradition för mig att åka upp dit minst en gång varje sommar.


Visa större karta

Arne är diakon i Svenska kyrkan och en förkämpe för homosexuellas rättigheter inom kyrkan. Han var en av dom första som ingick partnerskap, samma dag som det blev lagligt - det sändes till och med i TV. 
Under många år har han organiserat och lett EKHO:s gudstjänster i Oskar Fredriks kyrka i Göteborg. 


Den här sången tillägnar jag honom, en av mina bästa vänner: 

Stonefunkers - Ovan där (1999)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar