fredag 26 augusti 2011

Utsiktstorn utan utsikt: Det ä bar skog!


Utsiktstornet på Fingermanholmen i Piteälven känns som ett gediget och stadigt bygge. 
Det är bara ett fel: Tornet är för lågt och utsikten är i princip obefintlig på grund av den täta skogen.
Nu måste skog röjas, men det lär inte ske förrän nästan sommar.
Tornet är för lågt, och bara skog syns därifrån.
"Vi hade en begränsad budget och hade inte råd att bygga högre", säger Florian Steiner på miljö- och byggkontoret till Piteå-Tidningen. 
"Vi hade tänkt ha ett tak också, men budgeten räckte inte för det heller", säger han. 
Nu står förhoppningen till att skog ska röjas så att det ändå blir viss utsikt.
Läs hela historien i Piteå-Tidningen, och glöm inte kolla bland läsarkommentarerna!   
Här är min favorit:  
Takk, Piteå kommun! Hva skal vi med svenskevitser, når vi har gode historier fra virkeligheten! Kramar från Norge ;-) Vidar






Den här historien får mig att tänka på min första resa till Norrland. Året var 1978, jag hade precis flyttat till Sverige och ville se Nordkalotten. Med Inter-Rail-kortet färdades jag med tåg upp till Haparanda.  
Gångarna var belamrade med ryggsäcksturister från främst Sydeuropa och USA. Jag stod vid ett fönster och beundrade den norrländska naturen som susade förbi. Bredvid mig en kvinna i 50-årsåldern som rökte den ena gula Blend efter den andra.  
Hon visade sig vara från trakten, och på min fråga om hon inte var glad att bo här uppe, med all den fina naturen och den klara luften svarade hon: "De ä bar skog". Så var det med den konversationen, ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar