lördag 1 januari 2011

Schwarzfahrer & Buddenbrooks



Gott Nytt År och God Fortsättning! Jag börjar året med att visa Pepe Marquarts kortfilm Schwarzfahrer från 1993. Filmen belönades med en Oscar året därpå för bästa kortfilm.

Schwarzfahrer är en ordlek, som inte riktigt kommer fram i den engelska översättningen av filmen, Black Rider.  Precis som i Sverige kallas svatjobbare i Tyskland för Schwarzarbeiter. När man åker spårvagn utan at lösa biljett, kallas man i Tyskland för Schwarzfahrer, svartåkare. I denna film får ordet en dubbelbottnad betydelse.

Filmen är inspelad i Östberlin fyra år efter murens fall. Man ser fortfarande Trabanter på gatorna, men det är inte det filmen handlar om.




Ikväll och imorgon missar jag inte visningen av Buddenbrooks på SVT 2. Thomas Mann erhöll nobelpriset i litteratur för boken 1929.

Om filmen är lika bra som boken vet jag inte. Två av mina tyska favoritskådespelare är med: Iris Berben och Armin Mueller-Stahl.

Men framförallt kommer jag att se filmen för att den är inspelad i min gamla hemstad Lübeck. Här levde jag under mina tonår 1970-1978 innan jag som nitttonåring flyttade till Göteborg.

Hela staden är ett UNESCO-världkulturarv och räknas till en av Tysklands vackraste städer. Räkna med att jag kommer att frossa i nostalgi!

Jag arbetar både nyårsdagen och söndagen, så för min del blir det SVT Play. Här är SVT:s Buddenbrooksida.

Buddenbrookhaus - ett konst- och litteraturcentrum som drivs av Thomas och Heinrich Mann-stiftelsen

Trailer till filmen Buddenbrooks: (tyvärr hittade jag ingen textad version, men njut av de vackra Lübeckbilderna)




Buddenbrooks del 1 ligger ute på SVT Play till och med lördag 9 januari, se den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar