fredag 18 mars 2011

Khaddafi tackar Tyskland - hög svansföring i DN

Ökenräven Erwin Rommel

Som halvtysk har jag vant mig vid att se minnesmärken över mitt folks härjningar under 1:a och 2:a världskriget. Det spelar ingen roll om jag turistar i Danmark, England eller Baltikum, eller om jag båtluffar i den grekiska övärlden. 
Ständigt blir man påmind om ens förfäders härjningar, och även som tysk född långt efter 1945 hamnar man inte så sällan i diskussioner utomlands, där det förväntas att man står till svars för illgärningar tyskar begått i historien. 
Jag har råkat ut för det på Kreta, till  och med i Norge. Som 19-åring liftade jag i Nordnorge och blev utkastad mitt ute i ödemarken norr om Karasjok, när damerna som plockat upp mig förstod att jag var halvtysk. Efter en timme fick jag lift med en same som kom körandes i en Mercedes - det var exotiskt!
Jag anser att man måste ha den bilden och den tyska historien klart för sig, när man nu kritiserar landet för att inte ha stött en flygförbudszon över Libyen. Tyskland är idag, liksom Sverige, djupt involverad i kriget mot talibanerna i Afghanistan. 
Många tyskar idag känner stort obehag när de ser tyska soldater kriga utomlands igen, så kort tid efter andra världskriget. Det finns bland befolkningen ett massivt motstånd mot utländska militärinsatser. Sist det begav sig i Libyen var Afrikakorpsen under ledning av ökenräven Erwin Rommel 1941. 
Jag tror det kommer att dröja några generationer innan tyskarna som folk, men inte minst omvärlden (!),  kan acceptera tyska soldater i utländsk tjänst. 




Personligen ställer jag mig helt bakom FN:s flygförbudszon precis som jag stöder kampen mot talibanerna i Afghanistan. 
Visst är det märkligt, att samma människor som skanderar "Sverige ut ur Afghanistan" nu helhjärtat hejar på NATO och USA när det gäller kampen mot Ghaddafi? 
Tro inte att det här kommer att begränsa sig till ett flygförbud. Det kommer att krävas mycket mer än så.  Ghaddafi kommer att kämpa till sista blodsdroppen. 
Till syvende og sist handlar det om ett spel om den ekonomiska makten i Libyen. Kom ihåg att Frankrike har en egen agenda i Nordafrika, och mycket blod på sina händer sedan deras styre som kolonialmakt. 
Glöm inte att Frankrikes utrikesminister i början av revolutionen i Tunisien erbjöd Ben Ali att skicka franska elittrupper för att hjälpa till med att kväsa motståndet. Visst, ministern fick avgå men kom ändå väldigt lindrigt undan. 
Tänk om Tysklands utrikesminister hade gjort samma sak - vilket ramaskri det hade blivit i världen! 
Under rubriken Libyen: Khaddafi tackar Tyskland i dagens DN håller signaturen Gunnar Jonsson svansföringen högt. Han skriver bl.a.: 
"Bred internationell enighet skulle behövas för att övertyga president Obama. Och beklämmande nog klarar alltså inte ens EU att komma överens; förutom Tyskland är åtminstone Italien och Portugal emot ett väpnat ingripande.  
En flygförbudszon hade inte löst alla problem även om den gällt förra veckan. Men den hade stoppat Khaddafis bombningar och signalerat att omvärlden inte accepterar våldet mot folket. 
Alla länder kan ha begripliga motiv för att vända bort blicken från Libyen. Men den som avvisar alla militära medel i Libyen erkänner också diktatorns rätt att göra som han vill."
...en arrogant kommentar från en skribent, vars land var expert på att vända bort blicken, till och med när ondskan stod i farstun. Jag låter Margaret Thatcher kommentera den svenska "vända-bort-blicken-mentaliteten", även kallad neutralitet. 



För övrigt kommenterade Tysklands utrikesminister Guido Westerwelle sin ståndpunkt att lägga ned sin röst med, att han har full förståelse för att andra länder kommit fram till en annan ståndpunkt än honom. Jag tolkar det som ett tyst medgivande. 
Läs hela artikeln:  Libyen: Khaddafi tackar Tyskland 
Dagens Studio Ett  
Dagens Göteborgs-Posten: Beskjutning trots vapenvila 

...nu väntar jag på att NATO också skrider in i Bahrein och Jemen, där fredliga demonstrationer dagligen mördas av krypskyttar, eller?







Läs även Lägesrapport från Absurdistan

1 kommentar:

  1. Tänk att det ska behöva vara så att man ska stå till svars för vad ens förfäder har gjort. Hemskt är det men samtidigt kan man förstå att folk har känslor när det gäller detta, kanske var de själva födda under kriget och har hemska minnen därifrån.

    SVAR: Hej Christian och tack för dina fina ord.
    Idag var verkligen en speciell dag och jag tyckte om att det inte var så otroligt mycket folk + att det faktiskt inte var avspärrat. (Det är ju enormt egentligen).
    Nu är det ju så att jag inte är royalist egentligen. Jag tycker att man ska privatisera kungahuset. På så sätt kan de tjäna sina egna pengar och man slipper känna att miljontals skattepengar ska gå till apanage. Visst ska vi ha dem kvar men inte som idag, det är ett mycket förlegat sätt, inte ens drottningen av England får apanage längre.

    SvaraRadera