När jag börjar skriva en krönika eller en recension för tidningen har jag ett visst antal tecken till förfogande. Det vanligaste är mellan 2.500 och 3.000 tecken. Nedan min recension av åretrs nyårsrevy i Mölndal innan jag började stryka för att få plats i tidningens format, "The extended version" om man så vill.
Klicka på bilderna för större format.
Klicka på bilderna för större format.
Min recension i Mölndals-Posten 2013-01-09 |
Årets Mölndalsrevy - recension
Mölndalsrevyn har gjort sig känd långt utanför kommunens gränser för att
leverera komik, dans och allvar på
högsta nivå. Här startade "Göteborgaren i Grotesco", Per Andersson,
sin karriär.
I fjol förärades en av revyns
författare Göran Ljungkvist med Karl Gerhard-sällskapets pris "Hatten
2012", för revynumret 22 juli. "En välskriven visa med ett
starkt humanistiskt patos", som det heter i sällskapets motivering. Än
idag minns jag hur mitt nackhår reste sig under Karin Mickelbos framförande i
fjol.
Att inte väja för allvaret gör Mölndalsrevyn så speciell i revysverige.
Karin Mickelbo tillhör de rutinerade revyrävarna som är med även i årets
uppsättning:
Tippextra-en revy som osar skämt.
Tillsammans med Ulla Karin Olsén, Sandra Andersson, Daniel Pawholm,
Conny Källström, Christer Thunberg, Mathias Abrahamsson och Lena Gustafsson
bildar hon ett gäng sopgummor- och gubbar samt återvinningskonsulter, som
håller till på sopstationen "Skitås" - där har ni årets ramberättelse, skriven av Erik Jensen.
Erik Jensen står även för några av årets pärlor, som Veckans brott
med en närmast porträttlik Conny Källström som Leif G W Persson.
I Veckans brott avslöjas Leif G W Persson som sopspion |
I sketchen Fallfrukt
bevisar Jensen sin skicklighet i ordvitseri och nonsenshumor till fullo,
framfört av härliga komikerparet Mathias Abrahamsson och Daniel Pawholm.
Daniel Pawholm och Mathias Abrahamsson bildar fallfrukt och briljerar i ett av revyns ordvitsigaste nummer. |
Även
älskare av humor under bältet får sitt, i stycket Kärlkramp. Ulla-Karin
Olsén och Lena Gustafsson är helt underbara i detta ekivoka nummer, där Conny
Källström får nöja sig med en mer, ska vi säga "passiv roll" än vad
vi är vana vid att se honom i.
Som sig bör med en nyårsrevy, går man i sketchform igenom förra årets
händelser. I Planer på höjden drivs det med Mölndals kommunalpolitiker
och deras vurm för höghus, med anspelning på planeringen av det nya Mölndals
centrum. Driften med Mölndals lillebrorskomplex gentemot Göteborg fick i alla
fall mig att skratta högt flera gånger.
Anneli Hulthen och Jonas Ransgård har fått ett alldeles eget nummer, med
Sandra Andersson och Christer Thunberg som "äkta par" i
göteborgspolitiken. Sketchen följs av sången Alla ska betala tull. Här
hade man gott kunnat vara något vassare och lite mer elak, tycker jag.
Christer Thunbergs kroppspråk och mimik är som gjord för att framföra
Erik Jensens torra humor, som i föredraget Friskt vågat - åter vunnet.
Genialt! Den minnesgode kanske kommer ihåg, att båda två vann Revy-SM 2008 för
bästa monolog, Hallå trafikant.
Bland de musikaliska minnen från 2012 är förstås Loreen och Björn
Ranelid tacksamma offer. Daniel Pawholm gör en fantastiskt rolig parodi på
Ranelids självupptagenhet, men jag faller mest för Christer Thunbergs tolkning
av Sara Li i sång- och dansnumret, som har fått den passande titeln Solarium.
Daniel Pawholm som Ranelid och Christer Thunberg som Sara-Li |
Att inte ha med järnrörsförsedda sverigedemokrater i årets revy hade
närmast varit tjänstefel. I Göran
Ljungkvists SD-medley tas vett- och etikettexperten Magdalena Ribbing
till hjälp, som med föga framgång försöker finputsa varumärket
Sverigedemokraterna. En av årets höjdarsketcher.
Karin Mickelbo som vett- och etikettexperten Magdalena Ribbing |
Här, men senast i Lenny Alvefelts sångnummer Välkommen hit, med
refrängen "Vem du än är, kom som du är" borde en och annan Mölndalsbo
i publiken skamset vrida på sig, inte minst med tanke på SD:s framgångar i
senaste kommunalvalet, där partiet fick fler röster än Centern, Vänstern och
KD. Här visar Mölndalsrevyn civilkurage genom att inte ge vika för
främlingsfientliga strömningar i samhället, utan istället hålla en rakryggad
humanistisk linje. Det har man alltid gjort, och det ska dom hedras för.
Nämnas bör också Håkan Johnssons Politikern hemma hos sig, en
närmast virtuos behandling av byråkratsvenskan, där politikern, anklagad av sin
fru för otrohet, lyckas med konststycket att inte svara på några frågor. Mycket
fyndigt och underhållande.
Politikern hemma hos sig |
I Höjdaren, där Christer Thunberg skrivit såväl text som musik,
får han utlopp för sin musikalartistiska ådra.
Fem kråkor för det konststycket!
Christer Thunborg som tonhöjning omgiven av skönheter |
Håkan Johnssons Par i terapi är en dråplig drift med
psykologskrået och samtalsterapiväsendet.
Han har även skrivit texten till Kretsloppstanken 3:1 där han
driver hejdlöst med Lars Noréns pjäser. Respektlöst och skrattretande roligt.
Mölndalsrevyn köper aldrig in några nummer, utan allting är
egentillverkad. De senaste åren har
producenten Christina Dawson hållit sin fasta hand över ensemblen. I år är
rutinerade regissören Erik Ståhlberg tillbaka. För den breda publiken är han
bland annat känd för att ha spelat med Kent Andersson på Aftonstjärnan, och för
sin roll som baddräktsdesignern Philip
i Carin Mannheimers tv-serie
Saltön.
Nämnas bör också den fantastiskt duktiga orkestern, som passande till
årets inramning bär namnet "Slaskkvartetten". I Mölndalsrevyn spelas
all musik live, ingen playback här inte.
Sammanfattningsvis en bra och gedigen uppsättning, men lite ojämnare i
år än tidigare. Betyget blir tre
mölndalskråkor.
Till sist: Det är inget nytt år om man inte varit på nyårsrevy. En
helkväll blandad med skratt, allvar, sång och musik, med en av Sveriges bästa
revyensembler, och alltid med glimten i ögat.
Sandra Andersson som kulturministern med tårtspaden i högsta hugg |
Daniel Pawholm får problem på Förbannade Ullared |
Fler inlägg om Mölndal, mina krönikor eller mina recensioner hittar du om du klickar på respektive blå etikett nedan:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar