torsdag 29 juli 2010

Monsunsoppa med musik

Det var en underbar varm och solig sommarkväll igår på Liseberg. Ännu en monsunsoppa slank ner genom strupen. Jag verkligen rekommenderar ett besök i caféet vid Taubescenen, soppan är något dyr men mycket delikat, rekommenderas!
Anna Lotta Larsson

 Anna Lotta Larsson uppträdde på Taubescenen med ett blandat program bestående av sånger av bl.a. Göran Fristorp, Benny Andersson, Leonard Cohen och Evert Taube. Hon sjöng även  Peter Le Marcs  "Saknad", samt "Minnet och tystnaden", den sista låten Evert Taube komponerade medan han var i livet. Hon gjorde en mycket fin tolkning!


Efter konserten tog vi oss ner Hakets uteservering, tittade på solnedgången och Danmarksfärjorna,  och njöt av några goda öl. En ny bekantskap för mig var en Doppelbock Dunkel från Schloss Eggenberg i Graz, Österrikes äldsta familjeägda bryggeri, med anor från 1000-talet. Den var mycket god, lite sötma men fyllig och smakade inte alkohol trots den höga alkoholstyrkan på 8,5 %. Ölet står inte på menyn, man får fråga efter den.


Är Du nyfiken på Evert Taubes  sista låt "Minnet och tystnaden", så hittade jag en fin privat tolkning med Jean Fredman på YouTube, som Du kan klicka på här nedan.

Imorgon fredag börjar en ny 7-dagars arbetsvecka för mig, så det blir nog lite mindre bloggat då. Idag har jag lärt mig, hur man gömmer länkar bakom sin text. Jag hoppas det fungerar, nu när jag ska posta detta inlägg. Kolla gärna min facebooksida också - trevlig helg!      



Yesterday I listened to Anna Lotta Larsson at Liseberg; songs by her own but also interpretations of Evert Taube, Benny Andersson, Bette Middler and Leonard Cohen. Afterwards we went to Haket Pub´s outdoor seating, watched the sunset behind the America House and The Denmark Ferry Terminal, sipping at some good beers. I made a new acquaintance: Doppelbock Dunkel by Schloss Eggenberg Brewery in Graz,Austria´s oldest family owned beer brewery since the 11th century. A dark beer with a little sweetness and 8.5 % alc. I slept very well last night, ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar