måndag 9 augusti 2010

Nordic By Nature

Att svensk musik slår i Tyskland är ingen hemlighet. Sverige har en lång tradition av artister som etablerat sig i vårt södra grannland. Det började med Zarah Leander, och fortsatte med Lill-Babs, Bibi Johns, Siw Malmkwist, Harpo, ABBA, Lars Berghagen - det går inte att räkna upp alla.

Kan det ha att göra med, att den tyska skivmarknaden är nio gånger större än Sveriges? Kommer man in i Tyskland, då har man även tillgång till publiken i Österrike och Schweiz, samt en del länder i Östeuropa också.

Jag lyssnar mycket på tyska radiostationer, och svensk musik spelas flitigt där; allt från rock, singer-songwriter, indie, dance till schlager och dansband.  En del svenska artister hör jag för första gången på tysk radio! Musikutbudet i Sverige är väldigt enkelspårig. Här spelas skivorna med mottot "Allt från USA och England är bra".

KIM Bar i Berlin Mitte

Idag fick jag en inbjudan av Nordic by nature till ett uppvärmningsparty på KIM Bar inför Berlin Musik Week som startar den 6 september. På KIM Bar blir det ett YouTubeVideo-party med enbart skandinaviska musikvideor, lördag den 28 augusti. De uppmanar att posta nordiska musikvideor på sin facebooksida. Dom fem bästa kommer att spelas upp på storbild inför en vild dansande publik. Jag skickade in två av mina favoriter, båda från Göteborg så klart.

Nummer 1: Andra Generationen - the best swedish Balkan Band in the world! Jag glömmer aldrig, när de kom och överraskade mig på min 50-årsdag i mitt andra hem på The Rover förra året!

Andra Generationen spelar på mitt 50-årskalas på The Rover

Här deras video "Hippare hoppare", inspelat i ett bergrum i Göteborg, ooooopppaaaa!




Video nummer 2:
Senaste Mrock-videon från Emrik "Stonefunkers" Larsson, inspelad bl.a. i Slottskogen "Freedom". Emrik leder också den fantastiska dokumentärfilmsklubben DocLounge i House Of Win Win på 3:e Långgatan i Göteborg.




Det blev mycket musik så här i början på veckan. Musik är temat också fortsättningsvis. Imorgon börjar nämligen Göteborgs Kulturkalas Du kan läsa om mina planerade evenemang i högra kolumnen, om du skrollar ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar