måndag 30 augusti 2010

Ramadan-resan del 2



Idag är det fem veckor sedan jag startade blogga, och fortfarande känns det inte som om jag hittat den rätta formen. Så här presenterar jag mig själv på bloggportalen: "Naturaliserad svensk med tyska förtecken bloggar om film, musik, resor och politik ur ett västsvenskt, europeiskt perspektiv." Kan man verkligen locka läsare i Sverige med en sådan presentation?

För min egen del har bloggeriet betytt, att jag hittat nya världar via andra bloggare. De mest intressanta som jag följer har hamnat i min högra spalt, i den så kallade "bloggrullen", där de  uppdateras så fort någon lagt ut ett nytt inlägg. En av dom intressantaste och för mig mest inspirerande bloggar just nu är 30 mosques in 30 days. Jag presenterade Aman & Bassams rundresa genom Nordamerika förra söndagen, och så här drygt halvvägs på resan måste jag säga att deras dagliga inlägg ger mig en ny, mer differentierad bild av Amerika varje dag! Även Aman och Bassam upptäcker saker de tidigare inte varit medvetna om, bl. a. att de själva måste arbeta med sina egna fördomar. Detta märks särskilt i detta CNN-inslag. 

Även facebook har öppnat nya världar för mig. Där har jag lärt känna den egyptiska New York-baserade författaren,  journalisten och feministen Mona Eltahawy. Det var hon som tipsade mig om den amerikanska "ramadanresan".

Moskén Dar al Islam i Abiquiu, New Mexico.
.
PS. När jag slår "ramadan" på Google Nyheter kommer det upp följande rubriker:

* Arbetsgivare kan tjäna på ramadan-ledighet
* Svenska köpmän har inte förstått det här med ramadan
* Ramadan har blivit en höjdpunkt! Slakterierna ökar produktionen med 20 %
* Ramadan ger extra pengar 

Okej, det fanns några till som inte handlade om vinster i handeln - men jag ställer ändå frågan: Handlar allt snart bara om att tjäna pengar? Jag bara undrar, ...DS

1 kommentar:

  1. ...och handlar fastemånaden ramadan om att vräka i sig en massa mat?

    SvaraRadera