måndag 2 augusti 2010

9-årsjubileum i Mölndal

Kvarnfallet
Idag är det exakt 9 år sedan jag lämnade Göteborg och Majorna för att flytta till Mölndal. Jag var mycket skeptisk i början och trivdes inte alls. Som så många göteborgare hade jag bara sett Mölndal från bilen, tåget eller spårvagnen; asfalt, bilsalonger och industrier är ju ingen ögonfröjd direkt.

Efter ett tag upptäckte jag hur fint det är, och hur nära jag har till naturen. När jag går ut från min port, når jag Safjällets naturreservat inom en 5 minuters promenad. Där uppe finns härliga slingor, och utsiktspunkter med blickar över Mölndal, Toltorpsdalen, Krokslätt, Guldheden och centrala Göteborg.

Nästan lika nära har jag till Änggårdens naturreservat, som sträcker sig från Mölndal till Göteborg; mellan Toltorpsdalen, Sahlgrenska sjukhuset, Botaniska Trädgården och Fässberg. Uppifrån heden har man en vidunderlig havsutsikt, ända bort mot Vinga fyr.

Blick över Sisjön

Vidare har jag Sisjön och Oxsjön; här börjar Sandsjöbacka naturreservat som sträcker sig från Mölndal i norr, Askim och Billdal i väster till Kungsbacka i söder.

Ståloppet mellan Stensjön och Rådasjön

Åker jag österut några kilometer, kommer jag till Stensjön, Rådasjön, Pixbo och Gunnebo slott och trädgårdar. Där är jag flera ggr i veckan, tar långpromenader och njuter av trädgårdsmästarens buffé. Jag har årskort på Gunnebo, som ger 10% på allt jag handlar och konsumerar där. I butiken köper jag deras ekologiska bröd, honung, te, etc.

Lite söder om Gunnebo finns det historiska Kvarnbyn med sitt fall och sina slitna industrilokaler, som nu används av konstnärer och småföretagare. Här ligger också Mölndals museum och Forscaféet.

Mölndals centrum har ett antal trevliga småbutiker, såsom frukthall, saluhall med ost & chark,  samt fiskhall, där man f ö kan äta utsökta luncher. Systembolaget är det enda bolaget i Sverige, som saluför hela sortimentet av Mölndals lokala ölbryggeri, Dugges Ale- & Porterbryggeri. 

En del av Dugges flasksortiment


Från att ha vantrivts de första veckorna, så kan jag nu faktiskt inte tänka mig att flytta härifrån. Jag har buss- och spårvagnshållplatser precis utanför dörren, och tar mig till Valand alternativt Järntorget på en kvart.


Detta var ännu en övning i bloggandets konst. Jag hoppas att jag gömt rätt länkar bakom rätt ord. Ikväll har jag även satt in fotografier i höger kolumn. Klicka på dom, så får ni se vad som gömmer sig bakom.

Nu bär det av mot drömmarnas paradis, ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar