torsdag 19 augusti 2010

Om imamer, rabbiner och en indisk spionprinsessa (uppdaterad 8/11 2010)

Imamer i bön vid minnesmärket i Dachaus koncentrationsläger utanför München


I förra veckan reste rabbiner och imamer från USA tillsammans till Europa och besökte koncentrationslägren i Auschwitz och Dachau. Resan gjordes för att uppmärksamma Förintelsen just i dessa tider, då fler och fler människor förnekar, att den har ägt rum. Jag själv var i Dachau  förra året, tillsammans med min dotter och hennes man, som bor i München. Det var en upplevelse jag aldrig kommer att glömma.

Visst hade jag sett dussintals filmer och dokumentärer om ämnet, men att gå där själv; att se barackerna, avrättningsplatserna, "duscharna" och krematorierna med egna ögon, var något helt annat. Förföljelsen och förintelsen av judar, romer, Jehovas vittnen, katolska präster, socialdemokrater, kommunister, homosexuella, handikappade, o.s.v. är en del av den europeiska historien alla borde känna till, och aldrig få glömma. Antisemitismen var ingen speciell tysk företeelse, den levde kvar i t.ex Polen och Sovjetunionen långt efter att Andra Världskriget var över; och i Sverige praktiserades rasbiologin i form av tvångssteriliseringar ända in på 1960-talet.

Idag frotterar sig kända nynazister och förintelseförnekare med Irans president Ahmadinejad, och påstår att Förintelsen aldrig skulle ha ägt rum!  Snart finns det inga överlevande kvar i livet, som med egna ord kan berätta, hur det var att leva i utrotningslägren. Därför är det så viktigt, att hålla minnet vid liv! Och därför är också denna resa med judar och muslimer tillsammans så viktig!

Läs gärna artikeln om resan i New Jersey.com här.


Uppdaterad 2010-11-08:
"Vi kommer att utöva ledarskap, främja partnerskap och bygga samarbeten i kampen mot antisemitism och islamofobi. Det skriver Hannah Rosenthal, USA:s särskilda sändebud för att övervaka och bekämpa antisemitism, och Rashad Hussain, USA:s särskilda sändebud till Organisationen för den islamiska konferensen, som båda deltog i ett historiskt besök i koncentrationslägren Auschwitz och Dachau."

Läs hela artikeln här!



Ingången till Dachau, tagen av mig



Prinsessan Noor, torterad och avrättad med nackskott i Dachau


Är du med i facebook, kan du se foton, jag tog i Dachaus koncentrationsläger här.

Här kan du klicka, om du vill se Dachaus hemsida (engelska/tyska)

Prinsessan Noor Inayat Khan (1914 - 1944) var en indisk-amerikansk muslim och pacifist. Hon växte upp i Parissocieteten och blev framgångsrik barnboksförfattare. Men när andra världskriget bröt ut flydde Noor till England, där hon blev spion för att kämpa mot nazisterna. Nyligen visades en utmärkt BBC-dokumentär om henne på SVT, som ligger kvar på Play t o m den 16 september.
Du kan se filmen om du klickar här!

Här kan du läsa berättelsen om prinsessan Noor i en mycket bra artikel ur The Independent

1 kommentar:

  1. Jag har varit i Jerusalem och sett Yad Vashem och i Auschwitz/Birkenau och varit djupt gripen varje gång. Nu i våras var jag i Budapest och såg det här:
    http://veiken.wordpress.com/2010/05/21/tavling-var-har-jag-varit-del-3/
    Jag blir helt förstörd när jag hör att det finns sk. seriösa som förnekar förintelsen. David Irving är en av dom!.....

    SvaraRadera