torsdag 14 juli 2011

Med Älvsnabben turist i min egen stad - Göteborg, änna!

Igår lekte jag turist i min egen stad och tog en tur med Älvsnabben, från Lisebergs Gästhamn via Rosenlund - Lindholmspiren - Slottsberget och Eriksberg till Klippan t o r. 
Som vanligt gömmer sig intressanta länkar bakom rubrikerna, samt om du klickar på bilderna kan du se dom i större format.  

Jag behövde inte betala en krona för jag har månadskort!




Älvsnabben 






Lisebergs Gästhamn vid Lilla Bommen 





Hotell Liseberg Barken Viking






Läppstiftet Konferens, i folkmun även kallad "Vattenståndet"





Göteborgsoperan














Ostindiefararen Götheborg














Kinesiska muren, Sveriges första Kinarestaurang





Mastuggskyrkan 





Slottsberget, här möts gammalt och nytt










Lindholmen









Eriksberg



































Älvsborgsbron, porten mot väster





Tysklandsfärjan, båten "hem"





Danmarksfärjan, båten till hygge med Hof og pølse









Tillbaka till Lilla Bommen: Här ligger S:t Erik, en av alla utflyktsbåtar





Nationalskalden Evert Taube behöver väl ingen närmare presentation




Kvällen avslutades med malt, mat & jazz i glada vänners sällskap.




...och nu sjunger vi everyhopa:




Länkar: 


Göteborg & Company


Västsverige.com


Göteborg Nonstop


Du hittar fler foton tagna på rundturen i mitt Facebookalbum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar