torsdag 21 oktober 2010

Don Christo i smørrebrødskoma och Tysklands danska schlagerdrottning



Förra helgen hamnade jag flera gånger i smørrebrødkoma. Är man i Danmark skall man absolut äta det mest genuina dansk kokkonst har att erbjuda. Till det hör smørrebrødets otaliga variationer. Beställ en färdig meny, eller plocka ihop ditt eget smörgåsbord.

Min favorit i Köpenhamn som jag alltid återkommer till är Restaurant Puk vid det lilla torget Vandkunsten 8, bara ett stenkast från Rådhuspladsen.




Vid mitt första besök i fredags frågade jag snällt på min bästa danska, om det var möjligt att äta en Puk-platte, trots att jag var ensam. På menyn står det nämligen att platten serveras för minst 2 personer. Jag fick ett stort leende av servitrisen som svarade: "Selvfølgelig, når du spørger så pænt på dansk!" 

Puk-platten rekommenderar jag varmt, men det krävs att du är rejält hungrig! Den består av Krone sill, lagrad på Krone Snaps, stekt fiskfilé med remuladsås, hemlagad leverpastej med knaperstekt bacon och rödbetor, knaprig fläskstek med hemlagad rödkål samt brieost med vindruvor, allt för 148.- danska kronor (190.- skr)


Till det drack jag Krone Snaps, Tuborg Rød och Carls Porter, den senare passar perfekt till steken och osten!





I söndags plockade jag ihop min egen meny:


1. Puks KRONE sild - lagret på krone snaps med creme fraiche & dild 


2. Røget ål med røræg (rökt ål med äggstanning)


3. Sol over St. Clemens - Bornholmsk blåskimmel ost på rugbrød med æggeblomme og rå løg (Mögelost från Bornholm på rågbröd med rå äggula, röd lök, rädisor och sallad)


Till samtliga rätter får man en korg med underbart danskt rågbröd samt en skål med hemlagat flott, som man stryker på brödet istället för margarin. Inte speciellt nyttigt och bra för figuren, men äter man så här bara några gånger om året är det okej, tycker jag. 


Sammanfattningsvis en fantastiskt genuin dansk krog. Allt är hemlagat, underbar trevlig personal.










Gitte Hænning, världsberömd i både Danmark och Tyskland:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar