onsdag 13 oktober 2010

Countdown to Copenhagen



Idag börjar jag på allvar nedräkningen till min Köpenhamn-weekend. Fredag morgon 07:30 avgår mitt tåg från Göteborg Central och ankommer till Hovedbanegården kl 11:00. Natten till lördag är det "kulturnatt" i Köpenhamn.

På min agenda står bl. a. pubhopping, Cheb Khaled-konsert, besök på  Nationalmuseum och Statens Museum For Kunst, där Bob Dylan just nu ställer ut sina oljemålningar. 

Danmark är ett av mina favoritländer. Ända sedan barnsben har jag vistats i landet flera gånger om året. Det finns knappast någon dansk stad eller ö där jag inte har varit. Under mina tonår i Lübeck läste jag danska som andra språk. 

Det kan man göra om man bor i norra Schleswig-Holstein, eftersom den delstaten är officiellt tvåspråkig. Det danska partiet SSW är till exempel alltid garanterad platser i parlamentet i Kiel, även om deras röstetal understiger 5%-gränsen. Det finns danska dagstidningar, och jag lyssnade ofta på dansk radio. 

Danska språket är ett naturligt inslag i Lübecks gatuliv. Många danskar åker dit på lillsemester och passar på att handla billigt. 


Seute Deern i Bremerhaven
Under några somrar åkte jag med barken Seute Deern, och var en del av besättningen. Seute Deern  är plattyska och betyder "söt flicka". De fyra veckor långa segelturerna utgick från Kiel. 

Vi seglade till Bornholm och  lade till i de flesta danska hamnarna. En sommar seglade vi ända upp till norska Arendal. Det var underbara sommarlov, med både fint väder men också stormar! 

Numera ligger båten som museum i Bremerhaven. De har en jättefin restaurang ombord, så är Du i närheten av Bremerhaven någon gång, rekommenderar jag ett besök där. 


Seute Deern i Bremerhaven
Till slut kan jag bara inte undlåta att visa denna video med Tommy Seebach: God fornøjelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar