måndag 25 oktober 2010

Med Bob Dylan in Copenhagen

Klicka på bilderna för större format!


Den som besöker Köpenhamn har ett måste: att besöka Nationalgalleriet, Statens Museum For Kunst. Det är en av de vackraste konstmuseerna jag har sett. Den äldsta byggnaden är från 1896. Museet har senare utvidgats 1970 och 1998. I museets nuvarande utförande befinner sig delar av den tidigare fasaden innanför påbyggnaderna från 1990-talet.




Just nu finns det en utställning med oljemålningar av Bob Dylan, "The Brazil Series". Bob Dylan har själv valt att ställa ut på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn. Det har retat gallfeber på den amerikanska konstvärlden. Men Dylan har själv varit med och valt museum när han debuterar som bildkonstnär på de stora scenerna. Som musiker har Dylan skapat bilder med sina ord, rytmer och melodier i snart 50 år. Som konstnär gör han samma sak med olja och akryl.

Jag blev inte särskilt imponerad av Dylans tavlor. Faktum är att jag blev rejält besviken, och som tur var, fanns där också en utställning med teckningar av Pablo Picasso.

Men jag är ingen konstexpert, och smaken är som baken; delad. Det var fotografiförbud i Dylan-utställningen.
 
Så här recenserar GP:s Mikael van Reis utställningen.

Här Bilder när Dylan saknar ord, från Helsingborgs Dagblad.

Här en recension av Sydsvenska dagbladet.

 Här sågar Dagens Nyheter Bob Dylan-utställningen jäms med knäna.















Jag verkligen rekommenderar ett besök på Nationalgalleriet. Fantastiska utställningar, underbar miljö, fin restaurang och omgivande park.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar