söndag 10 oktober 2010

Månadens Mölndalskrönika



Här är min krönika som publicerades i Mölndals-Posten i onsdags. Krönikorna finns inte i nätupplagan utan endast i papperstidningen. Jag har redan fått positiv respons via mejl från läsare, det är roligt.


Kommun eller stad - det är frågan

Låt mig börja med att outa mig som stadsmänniska! Jag älskar stadens puls, måste ha liv och rörelse omkring mig. Hela livet har jag bott i städer som Bremen, Lübeck och Göteborg. Jag flyttade inte frivilligt till Mölndal.

För ganska exakt nio år sedan separerade min dåvarande sambo och jag. Vi var båda av ekonomiska skäl tvungna att göra oss av med bostadsrätten i Majorna. Boplats Göteborg erbjöd endast lägenheter i Göteborgs förorter. Av en ren tillfällighet fick jag ett erbjudande på en liten tvåa i Bosgården. För att inte hamna i hemlöshet tänkte jag, att "härtill är jag nödd och tvungen", flyttade dit, och grät floder varje dag under min första vecka i "Mill Valley".

Ganska så snart upptäckte jag dock all den underbara natur som fanns runt husknuten. Närheten till skog och sjöar som t.ex. Safjället och Gunnebo. Här hittade jag också "mitt" torg, ett torg som sjöd av liv och ständigt var i rörelse. Här handlade jag min frukt och mina grönsaker direkt av bönderna från bygden. Invandrare från olika delar av världen saluförde sina specialiteter.

2004 bestämde sig Mölndals kommun, att från och med då kalla sig för stad. Nya skyltar sattes upp vid infarterna. Mölndal är nog inte en så dum stad ändå, tänkte jag.

På Alberts Torg fanns torghandel och café, men framförallt: MÄNNISKOR! Människor som handlade, promenerade, stod i klungor och samspråkade med vänner och bekanta. Jag, som precis var nyinflyttad och inte kände en kotte, kunde ibland sitta på en bänk för att filosofera och betrakta folklivet, utan att känna mig ensam.

Sedan hände det något. Från en dag till en annan försvann all verksamhet från torget. Albert satt där i sin ensamhet, och jag blickade förfärad ut över en stenöken. Politikerna i stadshuset hade bestämt, att all torghandel skulle ske från en undanskymd plats, vid den fulaste delen av Mölndals Centrum, strax intill en bilparkering och en hårt trafikerad viadukt. Från en dag till en annan förvandlades denna stadens piazza till ett vanligt grått förortstorg, som det finns så många av i vårt avlånga land.

Hur resonerade kommunens, förlåt, stadens politiker här? De tog död på i stort sett den enda platsen i Mölndal, som andades lite stad i alla fall. Istället för att utveckla en levande stadsmiljö, förvandlade man det till ett förortstorg. Nog tycker jag det är dags för Mölndals politiker att bestämma sig för, om man vill vara kommun eller stad. Att enbart sätta upp fina skyltar duger inte!

Christian Schickhardt
Bloggare och tvåbarnsfar

Uppdaterad 2010-12-30: Enligt Göteborgs-Posten idag blir det ingen handel på  torget, däremot pågår en diskussion om torghandelns placering när nya Mölndals Centrum blir färdigt 2014-2015. Den som lever får se.

Vill du läsa fler krönikor och andra alster ur Mölndals-Posten hittar du dom här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar