lördag 11 februari 2012

The Loneliest Planet - en av mina festivalfavoriter



Göteborg International Film Festival 2012 
I filmen The Loneliest Planet spelar Gael García Bernal och Hani Furstenberg det nyförälskade paret Alex och Nica. De planerar att gifta sig, men innan dess skall de göra sin drömresa, en vandring i Kaukasus. 
Väl i Georgien hyr de en lokal guide. Otroligt vackra bilder, väldigt tyst, dialogen är sparsmakad. Ett vilt öppet mycket grönt landskap som på samma gång andas fara. 
Och så, bara några sekunder, och vi har en annan film. Något sker som är över nästan innan det hänt. Från en sinnesstämning är vi direkt över i en annan och kärleken mellan de två sätts verkligen på prov. 
Ett fantastiskt, väldigt medvetet foto, bygger också upp en stämning av hotande katastrof. 
Mycket fint spel av paret Bernal och Furstenberg. En av mina festivalfavoriter. 
Filmen är producerad av ZDF Das kleine Fernsehspiel, vilket innebär att den kommer att visas på tysk tv i alla fall - men då är den ju förstörd genom dubbning. 
Regi: Julia Loktev, Tyskland/USA, 2011

Betyg: 4 mölndalskråkor



Tyvärr hittade jag ingen trailer till filmen, hur mycket jag än letade. 

Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival 
finns samlade här!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar